دسته‌بندی نشده

هشدار پوتین به غرب ایجاد محدوده پرواز ممنوع در اوکراین ناممکن

مسکو – ایرنا – ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به غرب هشدار داد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین ناممکن است و روسیه با آن مقابله می کند.


به گزارش ایرنا، پوتین روز شنبه در دیدار با گروهی از زنان مهماندار روس در آستانه روز جهانی زن گفت: اگر کشوری در اوکراین محدوده پرواز ممنوع اعلام کند، آن را به منزله مقابله با درنظر می گیریم و علیه آن اقدام می کنیم.


ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز جمعه به رغم درخواست‌های مکرر کی‌یف از قدرت های غربی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع به منظور کاهش توانایی نظامی روسیه اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان اوکراین ایجاد نخواهد کرد.


ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین دیروز اعلام کرد: تصمیم ناتو در زمینه رد تقاضای کی‌یف برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع را محکوم کرد و گفت: کشورهای عضو ناتو نیز از امروز هر کسی در این کشور کشته شود، در مرگ او مقصر و متهم هستند.


پوتین در ادامه گفت که نیروهای اوکراینی و ملی گرایان مسلح در این کشور تا شش هزار خارجی را به زور نگه داشته و اجازه خروج از این کشور را نمی دهند.  


رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: برخی از ملی گرایان مسلح، همرزمان خود را به قتل می رسانند و این افراد را جز نئونازی و تبهکار چیز دیگری نمی توان خطاب کرد.  


وی در بخش دیگری از دیدار گفت که روسیه نیازی به داوطلبان برای کمک به این کشور در عملیات نظامی در اوکراین ندارد و خطاب به آنها گفت: به شما در این عملیات ویژه نیازی نداریم. سپاسگزارم.


پوتین تصریح کرد، در روسیه در مورد عملیات ویژه در اوکراین وضعیت نظامی اعلام نخواهد شد.


وی یادآوری کرد که بر اساس قانون اعلام وضعیت نظامی، این حالت زمانی رخ می‌دهد که کشور مورد تجاوز خارجی قرار گیرد. 


پوتین افزود: اما در روسیه ما چنین وضعیتی نداریم و امیدواریم که در آینده نیز پیش نیاید.


  رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد، حالت فوق‌العاده هم در کشور اعلام نخواهد شد.


وی افزود: زیرا حالت فوق‌العاده در شرایط تهدید بزرگ داخلی یا وضعیت اضطراری بخاطر حادثه صنعتی یا طبیعی بزرگ اعلام می‌شود.


رئیس جمهور روسیه گفت، به اوکراین فقط نظامیان حرفه‌ای و قراردادی اعزام شده و سربازان روس اعزام نمی‌شوند.


 پوتین در مورد اجرای عملیات نظامی در سراسر اوکراین گفت: وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح روسیه بجای مقابله با نیروهای اوکراین در خطوط حائل در دونباس، اجرای عملیات ویژه در سراسر اوکراین را آغاز کرد تا وضعیتی پیش نیاید که ارتش اوکراین و ملی گرایان افراطی از خارج از اوکراین کمک‌های تسلیحاتی دریافت کنند، در آن صورت وضعیت بسیار دشوارتری بوجود می‌آمد.


Leave a Reply