دسته‌بندی نشده

فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در ارتباط با همسایگان نقطه قوت دولت

تهران- ایرنا- قائم مقام جامعه مهندسین درباره نقش دیپلماسی اقتصادی در کمک به شرایط کنونی کشور گفت: دولت آیت‌الله رئیسی از ابتدای استقرار به دنبال بازتعریف نقش سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی به رویکرد سیاسی-اقتصادی بود.


علیرضا خجسته‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا درباره دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم گفت: دیپلماسی تنها نباید متمرکز بر سیاست خارجی و عمومی باشد بلکه در حوزه‌های مختلف باید نقش ایفا کند، در ابتدای دولت آیت‌الله رئیسی موضوعی مطرح شد مبنی بر اینکه ماموریت سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در جهان باز تعریف می‌شود به گونه‌ای که از نقش صرفاً سیاسی به رویکرد سیاسی-اقتصادی تبدیل شود.

قائم مقام جامعه مهندسین افزود: البته در همه دوره‌ها ما در سفارتخانه‌هایمان رایزن اقتصادی داشتیم اما بنا بر این است برای شتاب بخشیدن و استفاده از ظرفیت کشورهای دوست، فاز دیپلماسی اقتصادی فعال شود و این رویکردی است که رییس جمهور محترم نسبت به آن مصمم است.   


وی با بیان اینکه تصمیم دولت سیزدهم در پررنگ کردن نقش همسایگان و کشورهای دوست و استفاده‌های متقابل اقتصادی، جدی است، یادآور شد: علاوه بر نقش دیپلماسی اقتصادی در ارتباط با همسایگان این مقوله می‌تواند در تعامل بیشتر با بسیاری از کشورها برای تحرک بخشی به اقتصاد کشور ثمربخش باشد.   

خجسته‌پور خاطرنشان کرد: در آغاز به کار دولت، پیوستن ایران به عنوان عضو اصلی در پیمان شانگهای را داشتیم و از همان آغاز به کار ارتباط گرفتن با همسایه‌ها و کشورهای دوست پررنگ شد لذا دولت این مقوله را به شدت پیگیری می‌کند که نشانه‌های آن را هم می‌توان در بحث قرارداد ۲۵ ساله با چین و توافقات با روسیه در سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به مسکو مشاهده کرد. 

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که رییس جمهور نسبت به انتخاب همکاران دیپلماسی اقتصادی دولت با حساسیت و توجه عمل می‌کند، ادامه داد: کارگروه‌های اقتصادی که در مجموعه وزارت امور خارجه فعال شده‌اند بر اساس همین معیار است.


وی درباره سفر آیت الله رئیسی به قطر و مزایای این سفر گفت: جمهوری اسلامی ایران، قطر و روسیه بزرگترین دارندگان منابع و ذخایر گازی در دنیا هستند، لذا یک وجه سفر آیت الله رئیسی به قطر می‌تواند در مورد هماهنگی‌ها و برنامه‌های آینده  کشورهای بزرگ تولیدکننده گاز باشد. 

خجسته‌پور بیان اظهار کرد: تولیدکنندگان گاز مخصوصاً  ایران، قطر و روسیه در راستای منافع مشترک در بحث میزان تولید، عرضه و قیمت‌گذاری می‌توانند به همگرایی و برنامه‌ای منسجم برسند. ارتباط ما با قطر تنها در حوزه گاز نیست. قطر به عنوان یکی از همسایگان سالهای متمادی با ما روابط بسیار خوبی داشته و ایران و قطر در بزنگاه‌های مهم و حساس از یکدیگر حمایت کرده‌اند لذا روشن است سفر رییس جمهور به دوحه این روابط را استحکام می‌بخشد.
 


ایران می‌تواند از مزایای اقتصادی میزبانی قطر برای جام جهانی استفاده کند

قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عنوان کرد: نکته بعدی که قطر را در این مقطع برای ما مهمتر می‌کند، میزبانی جام جهانی فوتبال است که ایران می‌تواند به عنوان همسایه و دوست قطر از مزیت‌های اقتصادی جام جهانی فوتبال و میزبانی قطر بهره‌مند شود. اگر کار کارشناسی جدی در این رابطه شده باشد، فرصت‌های اقتصادی فراوانی برای ما به همراه خواهد داشت. 


وی توجه به ظرفیت های اقتصادی قطر را مقوم بحث دیپلماسی اقتصادی به عنوان استراتژی جدی دولت سیزدهم برشمرد و با بیان اینکه قطر سعی کرده خود را از مسائل و حاشیه‌های منطقه‌ای دور نگه دارد و در حوزه سیاسی  و منطقه آرام تر و باثبات‌تر رفتار کند، گفت: قطر از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس است که یک ثبات رفتار سیاسی با جمهوری اسلامی و البته سایر کشورهای دنیا دارد از این رو روابط ما با قطر از اهمیت استراتژیک و فوق العاده‌ای برخوردار است.


Leave a Reply