دسته‌بندی نشده

توصیه هایی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن در روزه داری

ایسنا/خوزستان یک متخصص تغذیه با اشاره به نحوه تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن در ایام روزه‌داری گفت: با توجه به شرایط سنی و فعالیت بدنی باید نیاز غذایی تامین و تناسب در مصرف مواد غذایی رعایت شود.


دکتر سید احمد حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان باید مانند همیشه از برنامه غذایی متنوع و متعادل که تامین‌کننده انواع مختلفی از مواد غذایی متناسب و مورد نیاز برای حفظ سلامت هستند، استفاده شود.


وی با تاکید بر لزوم رعایت اعتدال در تغذیه، افزود: اصل مهم در تغذیه سالم این است که از همه منابع غذایی و گروه‌های غذایی شش‌گانه شامل نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات، مواد پروتیئنی و روغن‌ها استفاده شود. همچنین با توجه به شرایط سنی و فعالیت بدنی باید نیاز غذایی تامین و تناسب در مصرف مواد غذایی رعایت شود.


این متخصص تغذیه در خصوص مصرف وعده‌های غذایی افطاری و سحری گفت: وعده سحر بسیار مهم است اما نوع غذاهایی که در این وعده مصرف می‌شوند باید به گونه‌ای باشند که انرژی و مواد مغذی را تامین و به اندازه کافی به بدن برسانند تا بدن بتواند کارایی لازم را داشته باشد و از کم آبی و ضعف و خستگی در روزه داری جلوگیری شود.


حسینی ادامه داد: در وعده سحر باید از غذاهای کم چرب، کم نمک، با شیرینی کم و غنی از مواد مغذی استفاده شود. همچنین مقدار مناسبی از سبزیجات مختلف مانند سبزی و سالاد استفاده شود زیرا این مواد غذایی حاوی مواد مغذی مختلف و آب هستند، بنابراین مصرف آن‌ها ضمن تامین مواد معدنی و ویتامین‌ها از تشنگی و خشکی گلو جلوگیری می‌کند.


وی با بیان اینکه مصرف غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود، افزود: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحر می‌تواند سیستم انسولین را تحریک و به نوعی قند خون را سریع بالا ببرد و به دنبال آن افت سریع قند خون رخ می‌دهد و موجب گرسنگی زودرس می‌شود.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به اینکه احتمال کم‌آب شدن بدن در روزه‌داری وجود دارد حتما باید از منابع غذایی که به صورت غیرمستقیم که می‌توانند به نوعی آب بدن را تامین کنند مانند کاهو، خیار و گوجه فرنگی  استفاده شود و از مصرف غذاهای شیرین مانند نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها و چای خیلی شیرین و پررنگ پرهیز شود.


بیشتر در این مورد:


“http://isna.ir/xdQL8R”>چگونه دستگاه گوارش را آماده پذیرش افطار کنیم؟ 


“http://isna.ir/xdQLDV”>۹ اصل مهم تغذیه از افطار تا سحر


“http://isna.ir/xdQKMs”>چند توصیه تغذیه‌ای ‌برای‌ ورزشکاران در ماه مبارک رمضان


وی عنوان کرد: مصرف غذاهای پر پروتئین مانند انواع کباب، غذاهای خشک و پر روغن مانند کتلت و کوکو، سوسیس، کالباس، پیتزا، کله پاچه و غذاهای چرب و سرخ شده و پر ادویه می‌تواند موجب احساس تشنگی و خشکی دهان شود و شرایط بدی برای روزه‌دار ایجاد کند بنابراین باید از مصرف این مواد غذایی اجتناب شود.


حسینی با اشاره به وعده غذایی مناسب افطار گفت: باید از پرخوری در این وعده پرهیز  و از غذاهای سبک و پر انرژی استفاده شود. غذا باید به تدریج خورده شود زیرا پرخوری می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.


وی بیان کرد: در وعده افطاری مصرف یک لیوان آب ولرم، چای کمرنگ یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل برای شروع افطار توصیه می‌شود. استفاده از غذاهای سبک مانند فرنی، نان و پنیر و سبزی و شیرین برنج هم مناسب است.


این متخصص تغذیه گفت: انواع سوپ‌های کم‌چرب، آش کم حبوبات و سبک و حلیم بدون روغن یا کم روغن منابع غذاهای دارای فیبر، پتاسیم و منیزیم خوبی هستند که به بدن کمک می‌کنند. بهتر است از مصرف غذهایی مانند آش‌های غلیظ و پرچرب که مقدار زیادی پیاز و نعنا داغ دارند و مشکلات گوارشی ایجاد می‌کنند، پرهیز شود.


وی افزود: مواد غذایی مانند سیب زمینی آب‌پز، تخم‌مرغ آب‌پز، سبزی‌ها پخته‌شده مانند کدو، گل کلم، هویج و نخود فرنگی و کره و عسل غذاهای مناسبی برای افطار هستند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

Leave a Reply