دسته‌بندی نشده

توصیه‌های طب سنتی برای رفع تشنگی در ماه رمضان

توصیه‌های طب سنتی برای رفع تشنگی در ماه رمضان

متخصص طب سنتی گفت: مصرف آب لیمو،‌ آبغوره طبیعی و شربت عسل می‌تواند به کاهش تشنگی روزه‌داران کمک شایانی کند، همچنین سکنجبین نیز از نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند مانع تشنگی زودهنگام شود.


شربت عسل و لیمو

نعمت‌الله مسعودی متخصص طب سنتی اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و ایام روزه‌داری و متقارن شدن این ماه مبارک با فصل تابستان و گرما نیاز است افراد در خصوص عواملی که می‌تواند در رفع احساس تشنگی آن‌ها مؤثر واقع شود مطالبی را بدانند.

وی افزود: فاصله بین گرسنگی و صرف افطار در این ماه بین 15 تا 17 ساعت طول می‌کشد که این موضوع برای افرادی که برای نخستین بار روزه می‌گیرند مقداری سخت است.

مسعودی ادامه داد: ماه مبارک رمضان یک تمرین برای گرسنگی و تشنگی است و خصلت این ماه پاکسازی بدن انسان است و نباید از گرسنگی و تشنگی احساس ترس داشته باشیم.

این متخصص طب سنتی، گفت: حضرت رسول (ص) نیز در این خصوص توصیه کرده که روزه بگیرید تا به سلامتی برسید.

وی در ادامه توصیه کرد: برای جلوگیری از احساس تشنگی لازم است از مصرف غذاهای عطش آور یا غلیظ خودداری شود به عنوان مثال از مصرف چای پررنگ، غذاهای شور و تند، غذاهای بسیار چرب، آب داغ، قهوه، کاکائو و آب یخ نباید استفاده کرد.

خوابیدن قبل از اذان ظهر نیز می‌تواند کمک زیادی به رفع خستگی بدن و تجدید قوای افراد کند که این موضوع نیز از عوامل کاهنده احساس عطش خواهد بود

مسعودی افزود: بنا بر توصیه‌های طب سنتی نباید بلافاصله بعد از میل کردن سحری خوابید؛ زیرا این خواب باعث افزایش عطش و اختلال در هضم غذا خواهد شد.

این متخصص طب سنتی، گفت: از دیگر مواردی که باعث بیشتر شدن احساس تشنگی می‌شود می‌توان به ماندن بیش از حد زیر نور آفتاب، عصبانیت و استرس، حمام کردن با آب خیلی سرد و یا گرم و مصرف بیش از حد گوشت اشاره کرد.

مسعودی اضافه کرد: برخی افراد تصور می‌کنند که هر چه آب بیشتری مصرف کنند در طول روز احساس عطش کمتری خواهند داشت اما واقعیت این است که مصرف آب زیاد کمکی به برطرف شدن عطش نمی‌کند؛ بلکه بهتر است به جای مصرف آب از شربت خاکشیر و آبلیمو استفاده شود.

وی گفت: مصرف آب لیمو،‌ آبغوره طبیعی و شربت عسل نیز می‌تواند به کمتر شدن احساس عطش کمک شایانی کند همچنین سکنجبین نیز از دیگر نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند جلوی تشنگی زودهنگام را بگیرد.

مسعودی در خصوص تهیه شربت سکنجبین گفت: برای تهیه این شربت می‌توان از ترکیب سرکه،‌ آب، نعنا، عسل یا شکر استفاده کرد که می‌توان این شربت را در فاصله بین افطار تا سحر میل کرد.

این متخصص طب سنتی، تصریح کرد: خوابیدن قبل از اذان ظهر نیز می‌تواند کمک زیادی به رفع خستگی بدن و تجدید قوای افراد کند که این موضوع نیز از عوامل کاهنده احساس عطش خواهد بود.

وی در پایان به افراد بیمار توصیه کرد: نمی‌توان به طور عمومی به افرادی که از بیماری رنج می‌برند توصیه نمود که روزه بگیرند یا نگیرند، زیرا تحقیقات نشان داده است که روزه گرفتن برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند مضر نیست بلکه اثرات مثبتی خواهد داشت و این پزشک متخصص است که باید تشخیص دهد روزه گرفتن برای چه افرادی مفید و برای چه افرادی مضر خواهد بود.


منبع: فارس

Leave a Reply