روایت ایرنا از توصیه‌های رهبر انقلاب به دولت مردمی؛


تهران- ایرنا- مردمی ماندن و عمل به وعده‌ها مهم‌ترین توصیه‌های رهبر انقلاب در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در دیدار روز گذشته است.


گروه سیاسی ایرنا- محمد شلتوکی: قرارمان حوالی ساعت ۹ صبح، انتهای خیابان «شهید کشوردوست» بود تا برای حضور در دیدار رهبر معظم انقلاب با رئیس جمهور اعضای هیئت دولت وارد محوطه بیت رهبری شوم؛ اما حالا که دوان دوان به ورودی کشوردوست رسیده‌ام ساعت ۹:۳۵ دقیقه است و استرس این را دارم که مبادا به خاطر این تاخیر از دیدار محروم شوم.


به سرعت خودم را به گیت بازرسی رساندم، موبایلم را تحویل دادم و وارد محوطه بیت رهبری شدم، از آنجا هم باز دوان دوان به سمت حسینیه امام خمینی(ره) رفتم، وارد حسینیه که شدم تازه توانستم یک نفس راحت بکشم چون آنجا بود که متوجه شدم دیدار راس ساعت ۱۱ آغاز می‌شود.


حالا با خیالی آسوده‌تر در شبستان حسینیه قدم می‌زنم؛ برای من در این سال‌ها یکی از جذاب‌ترین سوژه‌ها حدیثی است که در هر دیدار به فراخور موضوع آن دیدار، در قسمت فوقانی حسینیه و بالای جایگاه درج می‌شود، پس طبیعی است زمانی که وارد حسینیه می‌شوم، پیش از هرچیزی به حدیث درج شده برای دیدار امروز نگاه کنم؛ حدیثی که بخشی از خطبه ۱۲۷ نهج‌البلاغه و از زبان امیرالمومنین علی (ع) است:


«وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ یَدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ»


همراه توده مردم باشید زیرا دست خدا با جماعت است.


مردمی بمانید و به وعده‌ها عمل کنید/ حاشیه‌نگاری ایرنا از دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب



حدیث را که خواندم؛ تازه نگاهم را معطوف به افراد داخل شبستان حسینیه امام خمینی(ره) کردم که عوامل اجرایی در تدارک برگزاری مراسم بودند. ۵۰ صندلی در ردیف‌هایی ۶ تایی و ۷ تایی در مقابل محل جلوس رهبر انقلاب چیده شده. چهار صندلی نیز در طرفین روبروی هم قرار دارد که به ترتیب محل نشستن رئیس جمهور، معاون اول، رئیس دفتر رهبر انقلاب و معاون اقتصادی رئیس جمهور است.


حواسم را خوب جمع می‌کنم تا ببینم چه کسی بعنوان نخستین مهمان وارد حسینیه می‌شود؟ حالا ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه است که جواد اوجی وزیر نفت بعنوان نخستین عضو کابینه وارد حسینیه می‌شود و مسئول تشریفات او را برای نشستن در صندلی‌های میانی ردیف دوم راهنمایی می‌کند.


به سراغ او رفتم تا کمی با او گپ و گفت داشته باشم؛ وزیر نفت می‌گوید این پنجمین باری است که به مراسمات دیدار با رهبر معظم انقلاب می‌آید. از او درباره یک سال وزارتش از سال گذشته تا امروز که می‌پرسم، به کسری گاز نیروگاه‌ها در زمان تحویل گرفتن وزارت نفت و نزدیک شدن تولید و مصرف بنزین در سال جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: سال سختی بود و وزارت در دولت آقای رئیسی هم سخت‌تر است چون کار کردن در این دولت شبانه‌روزی است. با این حال از سرمایه‌گذاری‌های بی سابقه در صنعت نفت و گاز هم بعنوان یکی از نقاط قوت و اقدامات اساسی صورت گرفته در یک سال گذشته یاد می‌کند.


ساعت ۱۰:۳۵ دقیقه و حدود ۲۵ دقیقه تا آغاز مراسم زمان باقی است که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور بعنوان دومین مهمان وارد حسینیه امام خمینی (ره) می‌شود و بلافاصله پشت سر او عمده مهمانان وارد شدند که من در میان آنها به ترتیب افراد زیر را دیدم: غلامحسین اسماعیلی، مسعود میرکاظمی، سید جواد ساداتی نژاد، محمدمهدی اسماعیلی، علی اکبر محرابیان، سورنا ستاری، محمد اسلامی، سید محمد حسینی، محمد دهقان، صولت مرتضوی، امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، حسین امیرعبداللهیان، بهرام عین‌اللهی، محمدعلی زلفی گل، احمد وحیدی، علی صالح‌آبادی، علی سلاجقه، میثم لطیفی، علی بهادری جهرمی، سید رضا فاطمی امین، محسن رضایی، محمدمهدی زاهدی وفا، انسیه خزعلی، عیسی زارع پور، سید اسماعیل خطیب، امیر محمدرضا آشتیانی، پیمان جبلی، سید حمید سجادی، سید احسان خاندوزی.


در مجاورت حسینیه نیز نمایشگاهی از عمده اقدامات دولت طی یکسال گذشته برپا شده که رهبر معظم انقلاب به همراه رئیس جمهور در حال بازدید از آن هستند.


بازدید از نمایشگاه که به پایان می‌رسد، رئیس جمهور راس ساعت ۱۰:۴۰ دقیقه وارد حسینیه می‌شود؛ بازار مصاحبه و مصاحفه در شبستان حسینیه داغ است و وزرا و اعضای دولت فرصتی یافته‌اند تا با هم گفتگو و تبادل نظر کنند به طوریکه وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی که محل صندلی‌شان دور از هم قرار دارد، حتی تا لحظاتی پیش از ورود رهبر انقلاب نیز مشغول صحبت‌های کاری هستند.


مردمی بمانید و به وعده‌ها عمل کنید/ حاشیه‌نگاری ایرنا از دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب


به سراغ عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌روم که در ردیف‌های انتهایی نشسته است؛ می‌گوید این پنج یا ششمین دیداری است که به حسینیه امام خمینی (ره) برای دیدار با رهبر معظم انقلاب می‌آید که یکبارش بعنوان نخبه حضور داشته است.


از او درباره سختی‌های وزارت و کار در دولت سیزدهم طی یک سال گذشته می‌پرسم که می‌گوید در این مدت به صورت شبانه‌روزی مشغول کار و فعالیت بودیم به طوریکه حتی با وجود آنکه ۵ فرزند دارم، گاها یک هفته منزل نرفته‌ام!


در میان اعضای هیئت دولت که امروز به حسینیه امام خمینی (ره) آمده‌اند، البته یک نفر غایب بود؛ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی که چند روزی است به دلیل بروز حادثه تحت عمل جراحی دیسک کمر قرار گرفته و در بیمارستان بستری است.


چند ثانیه مانده تا ساعت از ۱۱ بگذرد که رهبر انقلاب وارد می‌شوند و حاضران به احترام ایشان قیام می‌کنند و صلوات می‌فرستند؛ قاری قرآن تلاوتش را از آیه ۲۳ سوره احزاب آغاز می‌کند:


«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»


در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.


در ذهنم به حدیث درج شده در حسینیه و آیاتی که قاری قرآن تلاوت می‌کند فکر می‌کنم؛ حدیث درباره «مردمی بودن» و آیات قرآن پیرامون «وفای به عهد» است. چاره‌ای نیست، برای باز شدن گره‌های ذهنی‌ام باید تا آغاز سخنرانی رهبر انقلاب صبر کنم.



مردمی بمانید و به وعده‌ها عمل کنید/ حاشیه‌نگاری ایرنا از دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب



تلاوت قاری با تحسین رهبر معظم انقلاب همراه می‌شود و حالا نوبت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی است که با کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب سخنان خود را در مدت ۲۰ دقیقه بیان کند.


رئیس جمهور از حمایت‌های رهبر انقلاب از دولت و همچنین همراهی مردم با دولت تقدیر می‌کند و گریزی هم به دشواری‌های پیش روی دولت در آغاز کار می‌زند.


کرونا، کسری بودجه، کمبود کالاهای اساسی، تورم و افزایش حقوق اقشار مختلف از جمله مهم‌ترین چالش‌های آغاز کار دولت سیزدهم است که رئیسی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید رفع فوری این مشکلات از نخستین روز در دستور کار دولت بوده است.


رئیس جمهور بر این نکته هم تاکید می‌کند که احساس هیچگونه بن بستی در کشور نمی‌کنیم و اعتقاد دولت این است که هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد مگر اینکه برای آن راه حلی پیدا کنیم.


آخرین بار در دیدار سال ۱۳۹۵ هیئت دولت وقت با رهبر انقلاب بود که علاوه بر رئیس جمهور، اعضای دیگری از کابینه هم گزارش ارائه کرده بودند و در دیدار سال‌های بعد این موضوع مشاهده نشد؛ امسال اما در دیدار دولت سیزدهم این رسم پس از ۶ سال احیا شده و علاوه بر رئیس جمهور ۴ عضو دیگر دولت گزارش ارائه می‌کنند.


پس از آیت‌الله رئیسی، حالا نوبت گزارش‌دهی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور است. مخبر می‌گوید شب‌های زیادی بابت کالاهای اساسی با نگرانی خوابیدیم چراکه در برخی استان‌های فقط برای ۱۲ روز ذخیره گندم وجود داشت اما اوضاع سامان یافت.


مردمی بمانید و به وعده‌ها عمل کنید/ حاشیه‌نگاری ایرنا از دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب


مخبر از نگرانی خود برای سلامتی آقای رئیسی به دلیل فشار کاری زیاد می‌گوید و در ادامه به ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور برای توسعه و پیشرفت هم اشاره می‌کند.


مخبر سه استان شمالی کشور را هم مساحت با کشور هلند می‌داند و می‌گوید با وجود آنکه متوسط بارش این سه استان از بارش‌های هلند بیشتر است، با این حال هلند سالانه ۹۵ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی دارد و ما ۲۵۰ میلیون دلار.


سومین نفر صولت مرتضوی است که به مدت ده دقیقه گزارشی از سفرهای استانی رئیس جمهور در یک سال گذشته ارائه می‌کند؛ بر مبنای آمار رئیس جمهور هر ۹ روز یک سفر استانی انجام داده است.


مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه نفر بعدی بود که سخنان خود را با ترسیم شرایط در زمان تحویل دولت آغاز کرد.


به گفته او ۲۹۰۰ هزار میلیارد تومان مصارف دولت قبل در ۸ سال گذشته بوده و همچنین ۵۳۴ هزار میلیارد تومان نیز دیون دولت یازدهم و دوازدهم باقی مانده که هم‌اکنون ماهی ۱۵ هزار میلیارد تومان از این دیون توسط دولت سیزدهم تسویه می‌شود.


میرکاظمی سیاست‌های دولت گذشته در گره زدن اقتصاد کشور به مذاکرات را هم نقد کرد و گفت: فعالان اقتصادی در کشوری که سرشار از نعمت‌های خدادادی است را ۸ سال معطل کردند.


آخرین عضو کابینه که باید گزارشی از اقدامات حوزه مدیریتی خود ارائه کند، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو است که در گزارش خود به نحوه مدیریت مصرف انرژی در تابستان امسال و همچنین حوزه آب پرداخت.


محرابیان می‌گوید که در تابستان امسال با مدیریت مصرف، از خاموشی در بخش خانگی جلوگیری بعمل آمد و همچنین بخش عمده مصارف صنعتی هم محقق شد که منجر به رشد ۳۴ درصدی تولید در صنایع فولاد شد.


مردمی بمانید و به وعده‌ها عمل کنید/ حاشیه‌نگاری ایرنا از دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب


محرابیان بر این نکته هم تاکید می‌کند که در سال‌های گذشته در فصل گرما صادرات برق ایران متوقف می‌شد، اما امسال حتی در پیک مصرف نیز ۱۲۰۰ مگاوات برق به عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.


ساعت ۱۲:۰۵ دقیقه است و حالا همه حاضران منتظر شنیدن بیانات و رهنمودهای رهبر انقلاب هستند؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر به سراغ توفیقات دولت می روند. آنجاکه ایشان مهم‌ترین توفیق دولت سیزدهم را زنده کردن امید و اعتماد مردم عنوان می‌کنند.


ایشان سرعت عمل مسئولین در اتفاقات و حضور به موقع آنها در میدان را اتفاقی ارزشمند قلمداد کردند و به دولتمردان توصیه می‌کنند که این سبک کار را حفظ کنند تا از دست نرود.


زدودن رقابت منفی میان قوا و ایجاد هم‌افزایی، جوانگرایی در مدیریت اجرایی کشور، خودداری از بهانه‌تراشی و فرافکنی، مسئولیت پذیری، خارج کردن جامعه از چشم انتظاری و نگاه به بیرون و برجسته شدن شعارهای اسلام و انقلاب مانند عدالت‌طلبی و پرهیز از اشرافی‌گری از دیگر توفیقات دولت سیزدهم است که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شود.


حضرت آیت‌آلله خامنه‌ای البته توصیه‌هایی را نیز به دولتمردان مطرح می‌کنند که نخستین توصیه، شکرگذاری بابت نعمت خدمت به مردم است که خداوند به دولتمردان داده است.


ایشان به اعضای کابینه توصیه کردند که رفتن میان مردم را از دست ندهند و اسیر جوسازی‌های برخی درباره این موضوع نشوند چراکه حضور بی واسطه رئیس جمهور و اعضای دولت در میان مردم آثار و برکات زیادی دارد.


رهبر انقلاب در توصیه مهم دیگر خود به دولتمردان، خاطرنشان کردند: عمل به وعده را مانند فریضه بدانید، مثل نماز. چیزی را وعده بدهید که بدانید می‌توانید به آن عمل کنید چراکه عمل نکردن به وعده اعتماد عمومی را از بین می‌برد.


این دو توصیه رهبر معظم انقلاب را که شنیدم، ناخودآگاه یاد حدیث نصب شده و آیات قرآنی که قاری تلاوت کرد افتادم.


مردمی بمانید و به وعده‌ها عمل کنید/ حاشیه‌نگاری ایرنا از دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب


رعایت اولویت‌ها و مراقبت برای غرق نشدن در کارهای روزمره و انجام کارها بر اساس نقشه کلی و طرح کلی دولت از دیگر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در این دیدار خطاب به اعضای دولت بود.


موضوعات دیگری مانند ضرورت انسجام و هماهنگی مجموعه مدیران اقتصادی دولت، تکمیل مسیرهای حیاتی داخلی و ترانزیتی، امنیت غذایی، جلوگیری از خام فروشی و تکمیل پتروپالایشگاه‌ها، استفاده از ظرفیت دریاها و سواحل و مشکل کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی توصیه‌های دیگری بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار به اعضای کابینه گوشزد کردند.


آخرین توصیه رهبر معظم انقلاب پرهیز از نیمه کاره گذاشتن کارها بود.


با پایان این دیدار مجددا وزرا و اعضای هیئت دولت مشغول مصاحفه و مصاحبه حین ترک حسینیه شدند؛ چند تن از وزرا و مسئولین نیز در حال پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران در حسینیه بودند.


آیت‌الله رئیسی نیز در حسینیه مقابل دوربین خبرنگاران قرار گرفت تا به چند سوال پاسخ دهد؛ با این حال پس از پایان مصاحبه این رئیس جمهور بود که از خبرنگار سوال پرسید به وصیت حاج قاسم عمل کردی؟


منظور رئیس جمهور موضوع ازدواج علی رضوانی خبرنگار صداوسیما است که شهید سلیمانی به او توصیه کرده بود ازدواج کند. سوال رئیس جمهور با این پاسخ رضوانی مواجه شد که «امسال دیگر سال ازدواج است»!



Leave a Reply