دسته‌بندی نشده

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار معرفی مغان به عنوان منطقه ویژه

اردبیل- ایرنا- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ظرفیت آب، خاک و نیروی انسانی موجود منطقه مغان در سطح کشور را کم نظیر خواند و خواستار معرفی این منطقه به عنوان منطقه ویژه کشاورزی شد.


به گزارش ایرنا، محمدجواد عسکری روز پنجشنبه در جریان سفر به استان اردبیل و جلسه مشترک با مدیران استانی و محلی و فعالان بخش کشاورزی گفت: برای ایجاد منطقه ویژه کشاورزی کشور در منطقه مغان پیگیری جدی خواهیم کرد و با توجه به ظرفیت بالقوه موجود، مغان به منطقه پایلوت ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی کشور تبدیل خواهد شد.


وی ظرفیت‌های بلااستفاده مانده منطقه مغان در بخش کشاورزی را تاسف برانگیز خواند و افزود: این منطقه در تولید و تامین بذر ظرفیت ویژه‌ای دارد که باید مورد حمایت و توجه ویژه قرار گیرد.


رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به منطقه مغان و استفاده از ظرفیت این منطقه در تولید محصولات بیان کرد: برای توسعه بخش کشاورزی این منطقه باید نقشه راه در بعد ملی تدوین شود و فرصت و ظرفیت این منطقه نباید مغفول بماند.


وی همچنین با اشاره به احداث بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در منطقه مغان به وسعت ۱۶۰۰ هکتار اظهار کرد: تکلیف تامین زیرساخت‌های این شهرک باید در سال جاری مشخص و نیازمندی‌های سرمایه گذاران باید رفع شود.


عسکری با انتقاد از تعلل در گازرسانی به این شهرک مهم کشاورزی با وجود مصوبه سفر ریاست جمهوری در سال گذشته گفت: گازرسانی به عنوان نیاز اصلی این شهرک باید به سرعت انجام شده و خوراک انرژی واحدهای این شهرک باید به سرعت تامین شود.


وی در ادامه با اشاره به احصای مشکلات منطقه مغان در جریان سفر جاری اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس و نیز معاونان وزیر نیرو و کشاورزی به منطقه گفت: ظرف سه ماه آینده طی سفری مصوبات و اولویت‌های این سفر بررسی و موانع کار رفع خواهد شد.


رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در ادامه اظهار کرد: از عملکرد شبکه بانکی کشور در حمایت از طرح های کشاورزی به شکل جدی گله مند هستیم چرا که در سال تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین، نباید طرح تولیدی و اشتغال‌زا در حوزه کشاورزی به علت تامین مالی معطل بماند.


وی اضافه کرد: تولید در عرصه کشاورزی در تامین امنیت غذایی و در نتیجه امنیت ملی برای همه ما مهم است و بانک‌ها باید به این امر توجه ویژه کرده و با پرداخت تسهیلات، تولید در این بخش را حمایت کنند.


عسکری در ادامه از تدوین طرح امنیت غذایی پس از ۶ ماه کار پژوهشی و کارشناسی در قاب ۱۵ ماده خبر داد و افزود: در این طرح موضوع قیمت محصولات، صادرات و همه دغدغه کشاورزان و به خصوص بخش تولید گنجانده شده است.


وی موضوع تامین آب کشاورزی را جزو اولویت‌های اصلی و ویژه کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد و گفت: مطالبات این حوزه در سطح کشور به علت پیامدهای خشکسالی به صورت ویژه به دولت منعکس خواهد شد.


رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازهم همچنین خواستار توجه جدی به نیازمندی عشایر استان اردبیل شد و با انتقاد از ضعف سازمان امور عشایری کشور در تامین نیاز عشایر بیان کرد: در صورت بی توجهی، آسیب این جامعه که تامین کننده ۳۰ درصد پروتئین کشور هستند، بسیار جدی و سخت خواهد بود.


وی خواستار تعیین تکلیف و حل مشکلات انتقال آب و اجرای طرح‌های پایاب سدها در استان اردبیل شد و اضافه کرد: این کار باید با اولویت در پایاب سدخداآفرین و سد عمارت پیگیری و اجرا شود.


عسکری همچنین شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس را آبروی تولید بخش کشاورزی ایران و قطب تولید در بخش پروتئین و بذر کشور دانست و بر تقویت بیش از پیش این ۲ مجموعه بزرگ تولیدی تاکید کرد.


به گزارش ایرنا، مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و معاون آب و آبفای وزیر نیرو از روز گذشته برای بررسی آخرین وضعیت کشاورزی در شمال استان اردبیل به منطقه مغان سفر کرده اند.


این هیات روز گذشته و امروز از بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در دشت مغان بازدید کرد و در ادامه با حضور در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در جریان آخرین وضعیت این شرکت بعد از ابطال واگذاری آن قرار گرفت.


بازدید از سد خداآفرین و شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایاب این سد در دشت مغان از دیگر برنامه‌های این هیات در منطقه مغان استان اردبیل بود.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

Leave a Reply