دسته‌بندی نشده

رئیس کمیته اسیران یمن عملکرد سازمان ملل درباره تبادل اسرا ضعیف

تهران- ایرنا- عبدالقادر المرتضی رییس کمیته ملی اسیران یمن جمعه شب از عملکرد ضعیف سازمان ملل متحد درمقابل نیروهای وابسته به دولت مستعفی درخصوص موضوع اسرا بشدت انتقاد کرد.


به گزارش ایرنا، المرتضی به شبکه تلویزیونی “المسیره” یمن گفت: دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل متحد نیز هیچ گونه فشاری برای اجرای بندهای توافق شده در موضوع اسیران تحت نظارت خود نمی‌آورد.


وی افزود: مزدوران وابسته به ائتلاف متجاوز شروط جدید خارج از توافق تبادل اسیر قرار داده است که از آن جمله می توان به ارائه اسامی توافق نشده در مورد آنها و جلوگیری از ارائه فهرست اسیران آنها اشاره کرد.


 المرتضی اظهار کرد: در بندهای تبادل فهرست و تأیید آنها با طرف عربستانی تنها ۲۰ درصد پیشرفت حاصل شده است.


این مقام یمنی اضافه رد: قرار بود که ماه آوریل و می گذشته دو ماه سرنوشت ساز برای تبادل فهرست اسرا و تأیید آنها برطبق توافق باشد، اما طرف دیگر به روشنی تعلل کرد.


وی همچنین از پیشرفت کند مذاکرات برای اجرای توافق تبادل اسیر که در ماه مارس با نظارت سازمان ملل متحد با ائتلاف متجاوز امضا شده بود، انتقاد کرد.


المرتضی ۱۳ خردادماه نیز ابراز امیدواری کرد که فرستاده ویژه سازمان ملل متحد از تمدید آتش‌بس برای پیشبرد اجرای توافق تبادل اسرا استفاده کند.


فرستاده سازمان ملل در امور یمن ۱۲ خردادماه جاری از تمدید دوماهه آتش بس در یمن خبر داد.


به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دوماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.


با پایان این آتش بس که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد، رایزنی های سازمان ملل برای تمدید دوباره آن آغاز شد و در نهایت امروز فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از دستیابی به توافق برای تمدید دوماهه آن خبر داد.


شورای عالی سیاسی یمن ۱۱ خردادماه جاری تاکید کرده بود که تمدید آتش‌بس منوط به اجرای کلیه تعهدات دوره قبل آتش‌ بس و جبران خسارت‌های ناشی از نقض آن است.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

Leave a Reply