دسته‌بندی نشده

انتقاد یک نماینده از دخالت قالیباف در عزل و نصب مدیران دولتی

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: گزارشات نگران کننده‌ای‌ در خصوص مداخلات در عزل و نصب‌های مدیران و امور دیگر به گوش می‌رسد که یکی از آن‌ها، مربوط به شایعات گسترده مداخله رئیس در برکناری دبیر مناطق آزاد کشور است. انتظار می‌‎رود در این زمینه شفاف سازی شود.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز (چهارشنبه ۲۵ آبان) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: مردم عزیز و نمایندگان محترم، مدتی است بنا دارم مسائلی در ارتباط با عملکرد رئیس محترم مجلس بیان کنم که نهایتا پس از بررسی و مشورت با تعدادی از همکاران به این نتیجه رسیدیم که باید حقایق را گفت حتی اگر بر علیه خودمان باشد.


وی افزود: ملاک و معیار ارزیابی بر کیفیت رفتار، عملکرد و شیوه بیان مسائل کلیدی کشور و مهم تر از همه سطح درک آن نسبت به جایگاه مجلس و نمایندگان ملت توسط رئیس مجلس چیست؟ اکنون با گذشت ۲ سال و نیم از عمر مجلس یازدهم، فرصت برای ارزیابی عملکرد ریاست مجلس، مطابق اصل ۸۴ قانون اساسی و ماده ۲۰ آیین نامه داخلی مجلس فراهم آمده که مورد نقد جدی است.


جذب و به کارگیری بی ضابطه نیرو در ساختمان ریاست مجلس، بسیار تعجب برانگیز  است


نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نخست اینکه، جذب و به کارگیری بی ضابطه نیرو در بخش‌های مختلف به ویژه ساختمان ریاست، بسیار تعجب برانگیز  است و مشخص نیست جذب این حجم از نیرو با چه هدف و چه توجیهی صورت گرفته؛ این در حالی است که برخوردهای غیرحرفه‌ای با نیروهای با سابقه، کاردان و باتجربه مجلس منجر به خروج قابل توجهی از آنان از مجلس و مأموریت اجباری آن‌ها به دستگاه‌های دولتی شده است.


وی اضافه کرد: برادر عزیزم جناب قالیباف! مصرانه می‎خواهم با صراحت اعلام کنید، در ۲ سال و نیم چند نفر نیرو برای مجلس جذب کرده و ضرورت آن چه بوده است، بنده و همکاران نگران این هستیم که خانه ملت هم به سرنوشت شهرداری تهران تبدیل شود و این ترافیک و تورم نیرو  معضلی برای مجلس شود.


احمدی بیغش ادامه داد: دوم اینکه، مطابق ماده ۲۰ بند ۶ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس مجلس موظف است هر سه ماه یکبار گزارش کاملی از تصمیمات و اقدامات هیأت رئیسه در رابطه با مسائل مختلف و واحدهای تابعه آن از جمله مرکز پژوهش‌‎ها در صحن علنی به نمایندگان ارائه کند، بفرمایید در این حدود ۳۰ ماه چندبار از تریبون مجلس نسبت به این قانون عمل کرده و نمایندگان و مردم که اعتقاد دارید خادم آن‌ها هستید را در جریان امور قرار داده‌اید. این موضوع مهم در مجلس یازدهم به شدت مغفول مانده است و ابهامات زیادی در ارائه نشدن گزارشات به وجود آورده است.


انتقاد یک نماینده از دخالت قالیباف در عزل و نصب مدیران دولتی 


این نماینده مردم در مجلس یازدهم سومین نکته را ضعف مجلس در رابطه با مسائل اخیر دانست و گفت: موضع گیری‌های مختلف نمایندگان و نبود که یک نظر واحد که به دلیل ضعف مدیریت ریاست مجلس و همچنین گزارشات نگران کننده‌ای‌ در خصوص مداخلات در عزل و نصب‌های مدیران و امور دیگر به گوش می‌رسد که یکی از آن‌ها، مربوط به شایعات گسترده مداخله رئیس در برکناری دبیر مناطق آزاد کشور است. انتظار می‌‎رود در این زمینه شفاف سازی شود، قطعا خوشحال می‌شویم که این موارد صحت نداشته باشد.


آقای رییس در مشاوران خود تجدید نظر جدی کند


وی چهارمین نکته را نحوه اداره مجلس در جلسات علنی و غیرعلنی برشمرد و افزود: این موضوع با ضعف‌ها و نواقص شدیدی مواجه است، این مسئله در نوع نگارش متن‌ها و قرائت آن‌ها توسط رئیس کاملا مشهود بوده و مکرر دست آویز رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفته است. آقای رئیس همانطور که قبلا تذکر داده بودیم بهتر است در مشاوران خود تجدید نظر اساسی کنید.


عضو کمیسیو امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: شکایت جنابعالی از آقای نوباوه نماینده تهران از عجایب این دوره است، مگر جرم این جانباز چه بوده جز یک اظهار نظر  در رابطه با موضوع سیسمونی؛ این شکایت یعنی امنیتی شدن مجلس در دوره مدیریت شما، پیشنهاد می‌کنم برای حفظ شأن مجلس و حرمت تریبون از رؤسای قبلی مجلس، امثال آقایان لاریجانی و ناطق نوری مشورت بگیرید، چون آن‌ها در چارچوب انقلاب و نظام هستند.


احمدی بیغش یادآور شد: نباید ملاحظات سیاسی و سلیقه‌ای خودمان را بر منافع ملت ترجیح دهیم، البته حرکت شما در هفته گذشته نسبت به وزیر اقتصاد که در صحن حضور داشت، به جا بود و ای کاش همیشه و نسبت به آن دسته از وزرای ناکارآمد از جمله وزیر اقتصاد اینطور موضع گیری می‌‎کردید. قوه مقننه جایگاهی نیست که بشود با غرور بی مورد به آن نگاه کرد.


وی یادآور شد: از سوی دیگر نگاه از بالا به مجلس، این قوه نظارتی را از جایگاه اصلی خود دور کرده و یکی دیگر از موارد آن، حضور تعداد قابل توجهی از پرسنل هیأت رئیسه در داخل صحن بوده که با نگاهی به سوابق مدیریتی مجلس، در هیچ دوره‌ای این تعداد افراد در صحن حضور نداشتند.


پاسخ‌های نیکزاد به نطق احمدی بیغش


نیکزاد نایب رئیس مجلس پس از پایان نطق احمدی بیغش، عنوان کرد: نطق حق هر نماینده بوده اما انصاف حکم می‌کرد شما این نطق را زمانی که رئیس مجلس بود، می‌فرمودید.


نیکزاد تصریح کرد: گزارش عملکرد هیأت رئیسه هر سه ماه یکبار در کازیوی همکاران قرار گرفته و به صورت مرتب به نمایندگان گزارش داده شده است.


نایب رئیس مجلس در خصوص جذب نیرو در مجلس نیز گفت: بر اساس ماده ۲۰ آیین نامه داخلی مجلس، موضوع جذب نیرو که در مجالس قبل به تصویب رسیده نیز کاملا سازوکاری مشخص دارد و مباحثی در حوزه اداری، حراستی، احکام، استخدام و مأموریت در اختیار رئیس مجلس است.


وی در خصوص دبیرخانه مناطق آزاد نیز گفت: در این باره ما اطلاعی نداریم اما می‎‌شد این موضوع را از خود رئیس مجلس سئوال کنید.


نایب رئیس مجلس در خصوص شکایت از آقای نوباوه نیز گفت: بنده در جایگاه رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان که با رأی شما عزیزان آنجا هستم، چندین جلسه گذاشتیم، در این رابطه با بزرگان مجلس صحبت کردیم. حتی برادری که اینجا عنوان کرد که شما مثل دیکتاتور مجلس را اداره می‌کنید، ما آن پرونده را به قوه قضاییه نفرستادیم، بلکه خواهش کردیم از یکدیگر گذشت داشته باشیم.


نیکزاد تصریح کرد: از جهت حق و عدل حکم می‌کرد بنده که در هیأت رئیسه هستم و وابستگی به کسی ندارم و خود شما هم می‎دانید باید این موارد را عرض می‌کردم هرچند که نطق حق مسلم هر نماینده است.



Leave a Reply