دسته‌بندی نشده

سناتور مورفی امیدواریم به کمک قطر بتوان همه طرف ها را به برجام

تهران- ایرنا- کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی دوشنبه شب و بدون اشاره به خروج یک جانبه کشورش از توافق برجام گفت: امیدوارم که به کمک قطر بتوانیم همه طرف‌ها را به توافق هسته‌ای برگردانیم.


به گزارش ایرنا، مورفی در گفت وگو با بخش عربی شبکه الجزیره قطر و بدون اشاره به شکست آمریکا در فشار حداکثری گفت: بسیار قدردان نقش قطر در رایزنی با ایران هستیم.


وی در عین حال بدون جزییات بیشتر اظهار کرد:  امیدواریم که یک گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای برگزار شود و دولت دوحه آماده است، چرا که یک بازیگر مهم در این خصوص است.


ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد.


او تمام تحریم‌هایی را که به موجب برجام لغو یا تعلیق شده بود، بازگرداند و سخت‌ترین تروریسم اقتصادی را بر مردم ایران به کار گرفت تا آنها به زانو در آورد که در این امر راه به جایی نبرد.


دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از نزدیک به ۳۰ روز رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک وارد یک دوره تنفس کوتاه تصمیم‌گیری سیاسی شده است که بعد از چند روز ادامه خواهد یافت. اکنون گفت‌وگوها وارد مرحله ای شده است که آمریکا باید درخصوص پذیرش خواسته‌های برحق ایران تصمیم گیری کند.


جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد؛ هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد، زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.


یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پی وقفه چند روزه در مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ اعلام کرد همه می‌دانند به مرحله نهایی مذاکرات نزدیک می‌شویم که به تصمیمات سیاسی نیاز داریم.


 یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در گفت وگو با برخی خبرنگاران رسانه های بین المللی، مذاکرات وین در ماه ژانویه را فشرده ترین دور مذاکرات برای بازگشت مشترک متقابل به اجرای کامل برجام توصیف و تصریح کرد همه می دانند به مرحله نهایی نزدیک می شویم که به تصمیمات سیاسی نیاز داریم. مذاکره کنندگان از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران آخر هفته میلادی(شنبه و یکشنبه) برای مشورت به پایتخت های خود باز می گردند.


Leave a Reply