تاکید خطیب زاده بر تسهیل خروج شهروندان ایرانی از اوکراین

تهران – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر تشیکل سریع ستاد بحران در محل این وزارتخانه در خصوص بحران اوکراین گفت که هماهنگی‌ها لازم میان صف و ستاد با هدف مدیریت بهتر اوضاع و تسهیل در خروج شهروندان ایرانی از کی‌یف در حال انجام است.


به گزارش ایرنا از اداره کل اخبار و سخنگوی وزارت امور خارجه، «سعید خطیب‌زاده» در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اقدامات این وزارتخانه برای رسیدگی به امور ایرانیان مقیم اوکراین و حل و فصل مشکلات آنها در شرایط توسعه تنش‌ها گفت: با شروع بحران و بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف از ۲۴ و ۲۵ بهمن تا امروز، اقدامات گسترده و متنوعی را در این خصوص انجام داده‌اند. 


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های دقیقی که در وزارت امور خارجه انجام شده بود و تحولاتی که امروز شاهد آن هستیم، از قبل به‌عنوان محتمل‌ترین سناریو به اطلاع مراجع و نهادهای ذی‌ربط نیز رسانده شده بود و ستاد بحران سریعاً در محل وزارت امور خارجه تشکیل و تلاش شد تا حداکثر هماهنگی‌ها میان صف و ستاد با هدف مدیریت بهتر اوضاع و در صورت لزوم تسهیل خروج شهروندان و دانشجویان ایرانی انجام پذیرد.  


وی ادامه داد:‌ آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم با وزاری خارجه هر دو کشور گفت‌وگو داشت و  چند بار هم با سفیر کشورمان در کی‌یف تماس تلفنی برقرار کرده و دستورالعمل‌های لازم برای ارائه خدمات فوری و ویژه به ایرانیان مقیم را مورد تأکید قرار دادند و در آخرین اقدام نیز با وزیر خارجه مجارستان گفت‌وگوی تلفنی داشت تا خروج ایرانیان از مرزهای آن کشور را تسهیل کند.


خطیب‌زاده تصریح کرد: پیگیری وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین، به‌روزرسانی اطلاعات و مشخصات تماس و محل اقامت ایرانیان مقیم و ایجاد بانک اطلاعات در این زمینه، اختصاص شماره تلفن ویژه جهت تماس ایرانیان مقیم با معاونت کنسولی وزارت امور خارجه به‌صورت ۲۴ ساعته و همچنین اقدام مشابهی از سوی سفارت کشورمان در کی‌یف، تهیه و انتشار اطلاعیه سفارت درباره لزوم‌ هوشیاری و آمادگی برای شرایط اضطراری از دیگر اقدامات این وزارتخانه است. 


وی تأکید کرد: همچنین سفارت کشورمان در کی‌یف در تماس مداوم با کلیه اتباع ایرانی به‌ویژه دانشجویان بوده و به‌صورت تلفنی و حضوری به‌ سؤالات و درخواست‌های ایرانیان عزیز پاسخ خواهد گفت. دریافت نظرات و درخواست‌های ایرانیان از طریق تماس‌های تلفنی و صفحات سفارت در فضای مجازی، ارائه خدمات کنسولی فوری به برخی متقاضیان در طول شبانه روز، پاسخگویی به سؤالات و نگرانی‌های ایرانیان و دانشجویان در شبکه‌های مختلف اجتماعی و دیدار سفیر کشورمان با جمع‌های مختلفی از دانشجویان ایرانی از دیگر اقدامات ما در این زمینه بوده است.  


سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: توجه به پاسخگویی به خانواده‌های نگران ایرانیان از جمله دانشجویان ما از وظایف دیگر بوده است.


خطیب‌زاده با اشاره به هماهنگی و اتخاذ تمهیداتی با هواپیمای جمهوری اسلامی ایران برای تخلیه اتباع کشور از اوکراین گفت: این نیز از دیگر اقدامات مهم در آغاز این بحران بوده که در صورت امکان انجام‌ پرواز و صدور مجوز از طرف دولت اوکراین و اطمینان از امنیت پرواز به سرعت انجام‌ می‌شود.


سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: ارسال دستورالعمل‌های لازم به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه اوکراین که امکان عزیمت هموطنان به آنجا متصور است از اقدامات دیگر بوده است. سفارتخانه‌های ما در لهستان، مجارستان، بیلوروس، مولداوی و رومانی در حالت آماده‌باش کامل بوده و اختیاراتی برای مدیریت عبور ایرانیان به ایشان داده شده است.‌


خطیب زاده خاطرنشان کرد: سفارت ایران در کی‌یف با تمام توان مشغول فعالیت است و مهمترین ماموریت آن حل و فصل مشکلات ایرانیان است تا اطمینان از حل و فصل مشکلات تک‌تک هموطنان این مأموریت کلیدی ادامه خواهد داشت. بدیهی است وزارت امور خارجه با طرفین موضوع در تماس مداوم بوده و تصمیمات جدید با توجه به روند تحولات به اطلاع شهروندان عزیز ایرانی خواهد رسید.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید