پس لرزه های یک مصوبه کنکوری پس از گذشت یکسال

اوایل سال گذشته بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن تاثیر معدل در گزینش داوطلبان کنکور از سال ۱۴۰۱ به طور قطعی اعمال شود؛ مصوبه‌ای که همچنان پس از گذشت بیش از یکسال شاهد پس لرزه‌ها و تبعات آن برای داوطلبان و امتحانات نهایی دانش آموزان هستیم.


به گزارش ایسنا، پس از شکست طرح‌های سال ۸۶ و ۹۲ مجلس شورای اسلامی که اولی حذف کنکور را و دومی نیز نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها را نشانه رفته بود؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۹۸ به شکلی جدی‌تر آسیب‌شناسی موضوع کنکور را در دستور کار قرار داد و پس از برگزاری جلسات کارشناسی این روند به تصویب مصوبه‌ این شورا در جلسه ۸۴۳ منتهی شد که شاید مهم‌ترین بند آن تاثیر قطعی و ۴۰ درصدی معدل سه پایه متوسطه دوم در آزمون سراسری(کنکور) بود.


این مصوبه پس از طرح و اصلاح مجدد در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهایت در جلسه ۸۶۳ این شورا در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ به تصویب رسید و به این ترتیب قرعه تغییر در بزرگترین آزمون کشور این بار به نام شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی افتاد تا با تصویب طرح هشت ماده‌ای یک بار برای همیشه در خصوص سرنوشت بیش از یک میلیون داوطلب کنکور تصمیم بگیرد و شکل و شمایل کنکور را پس از ۵۲ سال از دو جنبه محتوایی و شکلی تغییر دهد.


همزمان با رسانه‌ای شدن تغییرات کنکور، این موضوع از همان ابتدا موافقان و مخالفات زیادی در بین افکار عمومی جامعه پیدا کرد و مسئولان و کارشناسان زیادی در تایید یا رد آن اظهار نظر کردند؛ اما در نهایت ۲۵ تیر سال ۱۴۰۱ماده واحده “https://www.isna.ir/news/1401042517320/%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA-%D8%B4%D8%AF”>“تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)” که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود، توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.


این مصوبه کنکوری ۵ بندی شکل و شمایل پذیرش در دانشگاه‌ها را از سال ۱۴۰۲ به شکل بی‌سابقه‌ای تغییرمی‌داد؛ اما یکی از مهم ترین و جنجالی ترین بندهای این مصوبه مربوط به بند ۳ ماده ۳ بود که در آن تاکید شده بود “سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و  پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود”.


بر این اساس، سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم‌انسانی، علوم‌تجربی و ریاضی‌-فیزیک به میزان ۴۰ درصد قطعی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ است. میزان تاثیر معدل دیپلم نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی سال ۱۴۰۲، ۳۰ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی نیز ۱۰ درصد قطعی است. 


حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی برای رشته‌های علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی، ۲۶ درصد عمومی ۱۴ درصد تخصصی در سال ۱۴۰۲؛ ۲۸ درصد عمومی و ۲۲ درصد تخصصی در سال ۱۴۰۳ و ۳۰ درصد عمومی و ۳۰ درصد تخصصی برای سال ۱۴۰۴ و پس از آن درنظر گرفته شده است. 


سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌خارجه به میزان ۲۶ درصد با تاثیر قطعی است که شامل دروس عمومی می‌شود. مابقی به سهم کل نمره آزمون اضافه می‌شود.


ملاک عمل سابقه تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین‌شده توسط سازمان سنجش‌آموزش کشور است.


ابلاغ مصوبه تغییرات کنکور اگر چه خیال کنکوری ها و خانواده هایشان را در خصوص نحوه برگزاری این آزمون راحت کرد اما همچنان پس از گذشت حدود یکسال محل اختلاف است و برخی اظهارنظرها از مخالفت تعداد زیادی از مسئولان، نمایندگان مجلس، خانواده داوطلبان و حتی برخی داوطلبان با این مصوبات حکایت دارد.


در اصل، برخی نمایندگان مجلس نسبت به ورود شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی به کنکور معترض هستند و می‌گویند که این مصوبه در تقابل با قانون مجلس است و نباید اجرا شود، دانش‌آموزان دوره متوسطه نیز نگران این هستند که تاثیر قطعی معدل در نتیجه نهایی کنکور موجب رواج تقلب در امتحانات نهایی دانش آموزان شده است و وزارت آموزش پرورش روش مطمئنی برای سنجش نهایی دانش آموزان در اختیار ندارد؛ در نتیجه‌ی این وضعیت، “عدالت آموزشی” که هدف اصلی تصمیم مسئولان در ایجاد تغییرات کنکور است محقق نمی‌شود.


در واقع این گروه معتقد هستند نحوه برگزاری امتحان نهایی دانش آموزان عادلانه نیست، زیرا در مناطق کم‌برخوردار معلم متخصص و کلاس جبرانی نداریم و لذا دانش‌آموزان ما دسترسی به امکانات و فرصت‌های برابر یادگیری ندارند. منتها چون سؤالات یکسان است و در یک ساعت مشخص در سطح کشور برگزار شده و بر اجرا و تصحیح سؤالات نظارت می‌شود، آن را می‌پذیریم و روشی بهتر از آن نداریم.


به طور کلی موافقانی که تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور را در راستای اجرای عدالت آموزشی می‌دانند و معتقدند بُت کنکور شکسته خواهد شد و مخالفانی که می‌گویند کنکور جدید استرس و اضطراب دانش‌آموزان را از یک سال به سه سال افزایش می‌دهد و موجب رونق بازار کلاس‌های کنکور در سال‌های پایین‌تر می‌شود. ضمن اینکه غربال‌گری امتحانات نهایی بسیار ضعیف است و با توجه به تعداد بسیار بالای معدل‌های بالای ۱۹ و حتی معدل ۲۰، امتحانات نهایی قابلیت غربال‌گری صحیح برای سنجش داوطلبین را نخواهند داشت.


اثرات مثبت تاثیر قطعی سوابق در کنکور


دکتر عباس احمدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگویی با ایسنا با تاکید بر اینکه افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نتایج خوبی خواهد داشت، اظهار کرد: من این تغییرات را مثبت ارزیابی می‌کنم. اگر ارزیابی کنکور به سمت و سویی رود که داوطلبان فقط طی چند ساعت ارزیابی نشوند و تاثیر سوابق تحصیلی افزایش یابد، در کل حرکت مثبتی است. در واقع طی این چند ده سال اخیر، روال کار اینگونه بوده که ارزیابی داوطلبانی که می‌خواستند از دبیرستان وارد دانشگاه شوند، با پاسخ به سؤالات دروس عمومی و اختصاصی در یک جلسه چند ساعته به نام ‌”کنکور” انجام شده است و با توجه به تراز کسب شده در جلسه آزمون، دانشگاه و رشته داوطلب تعیین شده است.


عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این شیوه ارزیابی به داوطلب فشار وارد می‌کند، افزود: ممکن است داوطلبی که حتی در دوران تحصیل خود عملکرد خوبی داشته، در جلسه آزمون، شرایط مساعدی نداشته باشد و آینده او تحت‌الشعاع قرار بگیرد. البته وجود استرس در برخی داوطلبان نیز سبب می‌شود که نتیجه مطلوبی کسب نکنند.


وی با اشاره به تغییراتی که قرار است در کنکور اعمال شود، گفت: اینکه بخشی از نتیجه آزمون بر اساس سوابق عملکردی داوطلب در دوران تحصیل او ( مثلا یازدهم و دوازدهم) باشد، خیلی خوب است. چراکه داوطلب تنها در عرض یک روز، استرس بالایی متحمل نمی‌شود و میتواند اطمینان خاطر پیدا کند که اگر طی دوران تحصیل در دبیرستان، درست درس بخواند، نتیجه آن را در پذیرش دانشگاه تجربه خواهد کرد و این امر در داوطلب یک اطمینان خاطر ایجاد می‌کند.


دکتر احمدی با اشاره به اینکه بنا به مصوبه شورا تنها دروس تخصصی در روز کنکور ارزیابی می‌شود، خاطر نشان کرد: شاید از دور اینگونه به نظر برسد که برگزاری کنکور تنها با پاسخگویی به سوالات تخصصی، عادلانه نیست و موجب استرس داوطلب می‌شود،اما وقتی خودمان را جای دانش‌آموزان قرار دهیم، میبینیم که به جای اینکه در جلسه آزمون چندین درس اعم از عمومی و تخصصی را پاسخ دهد، برای جلسه کنکور فقط روی دروس تخصصی تمرکز  و تلاش می‌کند و در دوران دبیرستان دروس عمومی خود را به خوبی خوانده تا بتواند ۴۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی را کسب کند. بدین ترتیب، عملا دانشجو برای کنکور روی دروس تخصصی مورد نظر خود تلاش می‌کند تا بتواند بر اساس آن رشته مورد علاقه خود را کسب کند. به عنوان مثال در یک دانشگاه صنعتی مانند دانشگاه امیرکبیر، دروس تخصصی اهمیت زیادی برای ما دارد و می‌خواهیم که ورودی دانشگاه در دروس تخصصی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی مهارت بالایی داشته باشد.


وی ادامه داد: این امر در هدایت داوطلبان به سمت رشته‌های مناسب آنها نیز کمک کننده است و کیفیت پذیرش را بهتر می‌کند. اینگونه عدالت در پذیرش دانشجویان رعایت می‌شود.


این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه در نظام ارزیابی داوطلبین ورود به دانشگاه‌ها در دنیا، به طور کلی دو رویکرد متمرکز و غیر متمرکز وجود دارد، عنوان کرد: در رویکرد متمرکز کنکور برگزار می‌شود که در برخی از کشورهای دنیا هم وجود دارد. در مدل غیر متمرکز نیز هر دانشگاه خودش داوطلبین را برای پذیرش ارزیابی می‌کند. در کشور ما نیز در دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰، روش غیر متمرکز وجود داشت و فردی که قصد تحصیل در دانشگاه را داشت، باید در امتحانات ورودی هر دانشگاه شرکت می‌کرد. برخی از کشورها مانند آمریکا و کانادا نیز این روش غیرمتمرکز را دنبال می‌کنند.


دکتر احمدی ادامه داد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده که با افزایش اختیارات دانشگاه‌ها در پذیرش، دانشگاه‌ها می‌توانند معدل را انتخاب کنند.یعنی هر دانشگاه می‌تواند برای پذیرش دانشجو یک حداقل معدل در نظر بگیرد. مثلا شاید یک دانشگاه معدل بالای ۱۹ را برای پذیرش دانشجو تعیین کند. این امر ممکن است سبب پذیرش دانشجویانی شود که در جلسه آزمون  نتیجه خوبی در دروس تخصصی کسب نکرده‌اند ولی معدل بالای ۱۹ دارند. پس ممکن است این اشکال برای دانشگاه‌هایی که در پذیرش سختگیرتر هستند، به وجود بیاید. دانشگاهی که معدل بالایی را برای پذیرش در نظر میگیرد، وزن بیشتری را به سوابق تحصیلی می‌دهد و داوطلبانی که معدل بالای ۱۷ هستند، شانس پذیرش بیشتری دارند به این طریق، پذیرش عادلانه‌تر خواهد بود و دانشجویانی پذیرش می‌شوند که در دوران تحصیل خود در دبیرستان به خوبی درس خوانده‌اند.


مخالفان تاثیر قطعی سوابق در کنکور چه می‌گویند؟


در ادامه دکتر محمد واحدی رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه علم و صنعت در گفت و گویی با ایسنا، با بیان اینکه در پذیرش کنکور، نمی‌توان شرایط را برای دانش‌آموزان تهران با شهرستان یکسان تلقی کرد، اظهار کرد: تغییراتی که قرار است در کنکور سراسری اعمال شود، به طور کلی مثبت است. چراکه در پذیرش دانشگاه میان سهم کنکور و  عوامل مختلف عدالت برقرار می‌شود. اینکه استرس و فشار کنکور در یک تا دو سال توزیع شود نیز ایده خوبی است به شرط اینکه درست اجرا شود و باعث نشود متقاضیان این احساس را پیدا کنند که تلاش‌شان نادیده گرفته شده است.


وی با اشاره به مثبت بودند روند کاهش پذیرش دانشجو صرفا از طریق کنکور، افزود: اینکه در آینده تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به ۶۰ درصد برسد، ایده مطلوبی نیست و تاثیر ۴۰ درصدی در نظر گرفته شده برای سال آینده معقول‌تر است. چراکه هرچه‌ قدر هم بگوییم کنکور بد است، باز هم این روش عادلانه‌تر است و همه شرایط آن از جمله نحوه برگزاری،‌ نحوه تصحیح پاسخنامه‌ها و فرآیند برگزاری برای همه داوطلبان یکسان است.


دکتر واحدی عنوان کرد: اینکه سهم و تاثیر کنکور سراسری در پذیرش دانشجو به ۵۰ درصد کاهش یابد، منطقی نیست ولی اینکه به سوابق تحصیلی هم سهمی بدهند، کار خوبی است. به شرطی که نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان، میان همه یکسان و کاملا عادلانه باشد.


 به گفته وی، نمی‌توان شرایط را برای دانش‌آموزان تهران با شهرستان یکسان تلقی کرد. حتی در تهران، نمی‌توان شرایط دانش‌آموزان مدارس غیر انتفاعی و غیردولتی گران قیمت را با مدارس دولتی یکسان دانست. همین مسئله در برگزاری امتحانات دانش آموزان یازدهم و دوازدهم نیز وجود دارد که سوابق تحصیلی دانش‌آموز را تشکیل می‌دهد.


دکتر واحدی تصریح کرد: مسئله‌ای که در این میان وجود دارد این است که اینکه ما می‌خواهیم به واسطه افزایش سوابق تحصیلی، استرس کنکور را کاهش دهیم، نباید باعث ایجاد چنین ناعدالتی‌هایی شود. در سال‌های اخیر بررسی قبولی‌های دانشگاه‌های برتر کشور نشان می‌دهد که پذیرفته شدگان این دانشگاه‌ها اغلب از قشر مرفه جامعه و از مناطق متمول شهر تهران هستند. چراکه دیگر باید برای پذیرش در این دانشگاه‌ها، کلاس کنکور رفت، خوب درس خواند تا بتوان رتبه خوبی در کنکور کسب کرد.


عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه نباید به این سمت حرکت کرد که “کنکور”در پذیرش دانشجو بی‌تاثیر شود و فقط با سوابق تحصیلی دانشجو پذیرفت، گفت: این سال های اخیر عملا فضا به نحوی پیش رفته است که پول داشته باش، دانش هم داشته باش. در حالی‌که ما در مناطق محروم و در شهرستان‌ها استعدادهایی داریم که به دلیل این ناعدالتی‌ها دیده نمی‌شوند. این شرایط در صورتی تغییر می‌کند که آموزش و پرورش در برنامه‌های خود یک تغییر جدی داشته باشد و در برنامه‌های استعدادهای درخشان خود سیاست‌گذاری‌های جدی داشته باشد و گسترده‌تر عمل کند.


آیا کیفیت آموزش مدارس تهران با شهرستان ها یکسان است؟


همچنین دکتر کیوان نارویی مدیر امور آموزش دانشگاه خواجه نصیر در گفت‌وگویی با ایسنا، با اشاره به رایگان بودن آموزش در کشور گفت: مادامی که آموزش رایگان به این شکل وجود داشته باشد و بودجه‌ای باشد که دانشجویان در دانشگاه‌هایی که اسم و رسم بهتری دارند، به صورت رایگان تحصیل کنند، نه کنکور می‌تواند موفق عمل کند و نه تاثیر سوابق تحصیلی. تنها راه این است که دانشگاه‌ها آموزش رایگان را کنار بگذارند. این بدان معنا نیست که همه دانشگاه‌ها به صورت شهریه ­پرداز اداره شوند.


وی اظهار کرد: به عنوان مثال برای درصدی که برای سابقه تحصیلی در نظر گرفته‌ می‌­شود، باید این نکته را مورد توجه قرار داد که آیا کیفیت آموزش و کیفیت مدارس با یکدیگر یکسان است؟ باید دید آیا مدارسی که در بهترین نقاط کشور قرار دارند با مدارسی که در شهرهای کوچک و روستاها قرار دارند، کیفیت یکسانی دارند، که ما برای همه این دانشجویان سوابق تحصیلی ۴۰ و در نهایت ۶۰ درصدی را در نظر بگیریم. نگرانی بعدی این است که ممکن است کسب تاثیر سابقه تحصیلی، در برخی مدارس برای دانش ­آموزان آسان­تر باشد.


مدیر امور آموزش دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه کیفیت مدارس در نقاط مختلف کشور در زمینه ارائه آموش با یکدیگر یکسان نیست، گفت: اینکه برای پذیرش داوطلبان در دانشگاه تاثیر سوابق تحصیلی به ۴۰ و در نهایت ۶۰ درصد افزایش یابد،‌ ممکن است موجب شود که مدارسی ایجاد شوند که به هر قیمتی و با کسب مبالغی کسب سوابق تحصیلی برتر را برای دانش آموزان خود تسهیل کنند.


به گزارش ایسنا، فارغ از اینکه نظرات کارشناسی موافقان و مخالفان مصوبه جدید کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تا چه اندازه قابلیت تعمیم دارد و می توان در این زمینه تامل کرد، باید گفت در حال حاضر بند ۳ مصوبه این شورا مبنی بر تاثیر قطعی ۴۰ و ۶۰ درصدی معدل پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم در پذیرش دانشگاه ها به نگرانی مهم و اصلی دانش آموزان و خانواده‌های آنها تبدیل شده و عده زیادی معتقد هستند حاشیه های امسال امتحانات نهایی خرداد ماه دانش آموزان اعم از فروش و لو رفتن سئوالات، تبعات اصلی و نامبارک تاثیر مثبت معدل در کنکور است که موجب شده دغدغه‌های داوطلبان کنکور و والدین آنها امروزه از فروش و لو رفتن سئوالات در کنکور به تقلب و لو رفتن سئوالات در امتحانات نهایی دانش آموزان برسد.


به بیان دیگر، انتشار سئوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم و متقاضیان ترمیم معدل بار دیگر بحث تقلب و فروش سوالات امتحانی و نگرانی از امنیت آزمون‌ها در ایران را داغ کرد. مخالفان مصوبه جدید کنکوری می گویند این تقلب و لو رفتن سئوالات نتیجه اعمال تاثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاه ها است و دانش آموزان تلاش دارند به این روش نمره بالایی برای معدل خود کسب کنند.


ضمن اینکه در اجرای بند ۵ ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شده است که دارندگان مدرک پایان تحصیلات دوره متوسطه (دوره شش‌ساله متوسطه، دوره چهارساله متوسطه، دوره سه‌ساله نیم سالی- واحدی، دوره پیش‌دانشگاهی نیم سالی-واحدی، دوره سه‌ساله سالی – واحدی، دوره پیش‌دانشگاهی سالی-واحدی، دوره دوم متوسطه نظری ۳-۳-۳-۳) و دانش‌آموزان شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و دانش‌آموزان شاخه نظری داوطلب آزمون سراسری در گروه غیرمتناظر با رشته تحصیلی خود، برای ایجاد سابقه تحصیلی یا ترمیم نمرات در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند.


براین اساس از امسال و با توجه به تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش نهایی داوطلبان کنکور برای ورود به دانشگاه‌ها و دونوبته شدن کنکور سراسری که نخستین نوبت آن در دی‌ماه گذشته و نوبت دوم نیز تیرماه جاری برگزار می‌شود، تعدادی از پشت کنکوری‌های ترمیم معدلی و همچنین دانش آموزان فعلی تلاش می‌کنند معدل خود را افزایش دهند در چنین شرایطی انتشار سؤالات توسط سودجویان در برخی کانال‌های تلگرامی و شبکه های مجازی موجب تشکیک در امنیت برگزاری امتحاناتی شد که قرار است سهمی ۴۰ درصدی در پذیرش نهایی متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها داشته باشند.


بنابراین به نظر می‌رسد تا زمانی که مسئولان نتوانند امنیت و سلامت برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان و کنکوری ها را تامین و تضمین کنند، باید گفت نمی‌توان دیگر به شعار تحقق عدالت آموزشی اعتماد کرد؛ زیرا چه با اجرای مصوبه کنکوری شورا و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور و چه بدون اجرای مصوبه، پذیرش سالمی در دانشگاه ها اتفاق نمی‌افتد و همواره عده ای از راه‌های ناسالم بر صندلی‌های دانشگاه ها تکیه خواهند زد.


انتهای پیام


مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یه اشتباه کامل و کاملا نا عادلانه است از امکان ترمیم فقط یکبار تا به تقلب گسترده تا نا عدالتی آموزشی در مناطق مختلف تا استرس هم برای کنکور و هم برای ترمیم…. لطفاً این مصوبه سراسر ظلم را لغو کنید تا بیش از این به دانش آموزان دوازدهمی و داوطلبان کنکور ظلم نشود


اکثر داوطلبان کنکورخواستار لغو تاثیر قطعی هستن لطفا کسانی که در این حوزه تخصص ندارن برای کنکور تصمیم هایی مثل تاثیر قطعی نگیرن.


مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی زندگی من را تباه کرده است استرس ۴ ساعت کنکور را به ۳۰ روز افزایش داده اند وای به حال دانش آموزان پایه۱۰و۱۱ که سال های بعد باید آنها نیز از همان ابتدا استرس و فشار ۳۰ روز امتحان تشریحی را تحمل کنند من همین الان از سر جلسه اومدم خیلی از بچه ها سر جلسه به هم تقلب می رسوندن و تا الان تو همه امتحان ها من شاهد این بودم و حتما در همه شهر ها همینجور هست ما چه گناهی کردیم که قراره این امتحانات آینده ما رو تعیین کنن


این مصوبه کاملا عادلانه است. در شهر های بزرگ کشور و برخی ازمدارس خاص و غیرانتفاعی دانش آموزان از حضور در کلاس های مدرسه معاف هستن در حالی که در سایر مدارس کشور دانش آموزان مجبور به حضور در کلاس های مدرسه هستن و بعضا تا ساعت ۲ و نیم باید در مدرسه باشن و این فرصت رو برای اینکه وقتشون رو به کنکور اختصاص بدن کم میکنه و این به ضررشونه. با این مصوبه اونایی که ناعادلانه به مدرسه نمیرن مجبور میشن در طول سال برای کنکور بخونن. اگر کسی در طول سال دروس مدرسه رو خونده باشه، امتحان نهایی هر چقدر هم سخت باشه میتونه ۱۹ به بالا بگیره من خودم کنکوریم و این رو تجربه کردم.


اول این که من مدرسه دولتیم و تو سال همه روزهای غیر تعطیل مدرسه بودم بعد اصلا روش تدریس در مدارس سمپاد و غیر دولتی کاملا با روش تدریس با مدارس دولتی فرق می‌کنه و یه چرخ ناعدالتی‌ آموزشی محسوب میشه دوما اگه همه نوزده بشن خوب ظرفیت برای رشته ها محدودیت داره چطوری خب همه برن سمت رشته های خوب بیشتر شما ضرر می کنی واقعا عجیبه


کاملا صحیح است


با این گندکاری ها و آبروریزی ها تنها یک راه وجود داره اونم برداشتن کنکور هست بهتره دیگه این وضعیت رو ادامه ندید


ایسنای عزیز این موضوع رو پیگیری کن


نمیدونم کی میخوان تصمیمی بگیرن که مصلحت داوطلب در نظر گرفته شه


البته مناطق کم برخوردار دارای سهمیه مناطق هستند و بسیار راحت تر از مناطق ۱ در کنکور قبول می شوند


هر منطقه با بچه‌های همون منطقه رقابت می‌کنه بعد بچه‌ها مناطق محروم از منابع آموزشی کمتری برخوردار هستند حتی مدرسه خوبی هم ندارن بعد ظرفیت منطقه سه کمتر از منطقه دو و یکه یه سرچ بکن تو گوگل چطوری بیشتر میتونن قبول شن


خدا را شکر بالاخره یک رسانه دغدغه مند پیدا شد. آخرش حرف دل ما رو . چه خوب گفتین


تاثیر قطعی رو بردارید این مصوبه ناعادلانه ترین راه حل برای دانشگاه رفتن می باشد شما هدفتون عدالت اموزشی بود نه بی عدالتی خون دانش اموزا را دیگه کردین تو شیشه این تاثیر قطعی بایدددد هرچه زودتر برداشته شودددد اگه یه پوئن مثبت داشته باشه که میدونم نداره هزارتا بُعد منفی داره که بیچاره و بدبختمون کرده اگه کسی این پیامو میخونه و دستش به جایی میرسه صدای مارو برسونه به گوش مسئولا ما تاثیر قطعی معدل نمیخواهیم این ظلم و بی عدالتی اموزشی را نمیخواهیم کنکورو عین قبل کنید


# نه به تاثیر قطعی


مصوبه کنکور شورای انقلاب بهترین مصوبه است . فقط مافیای کنکور میتونه موافق برگشتن عمومی ها به کنکور باشه نه داوطلبین کنکور. در امتحانات نهایی هم تقلبی صورت نگرفته . این که وسط امتحانات سوالات منتشر بشه به معنی انجام تقلب نیست همانطور که در کنکورهم این اتفاق می افتد


با این حرف ها خودتو گول بزن امسال تقلب نشه پارسال و سالای قبل ک سوالات لو میرفت. بنده خدا چرا نمیخواین ب عمق فاجعه نگاه کنین وقتی رتبت اومد دیدی میفمی الان نمیدونی داری چی میگی😉😂


در جواب اون عزیزی که از برگشتن عمومی ها به کنکور گفته بود باید بگم مشکل اصلی تاثیر قطعی معدله شما هنوز نتایج کنکور رو ندیدی و خبر نداری چه کلاه بزرگی سرت رفته با تاثیر قطعی معدل اگر کسی زیست رو 60 بزنه و امتحان نهایی یه درس مثل دینی رو نوزده و نیم بشه از کسی که زیست رو 40 زده ولی دینی رو بیست شده عقب میوفته و این یعنی تحویل یک دکتر به جامعه که زیست شناسیش ضعیف بوده ولی چون رقیبش تو یه سوال دینی اشتباه کرده تونسته به این جایگاه برسه این مصوبه ذره ای فکر پشتش نیست من کاری با اومدن عمومی ها ندارم ولی تاثیر قطعی کنکور کسایی که لایق هستن رو خراب میکنه و بی لیاقت ها رو جاش میبره بالا


افرین کاملا صحیح


اگه می خوان عدالت در کنکور بر قرار شود سهمیه ها رو سرو سامان بدن نه تاثیر معدل با تاثیر معدل عدالت برقرار نخواهد شد و باعث سردرگمی بیشتر دانش آموزان و خانواده ها خواهد شد


این مصوبه در خلاف عدالت آموزشی و ایجاد یک مانع بیشتر در مسیر موفقیت کنکور برای دانش آموزان مناطق محروم هست،به چند دلیل واضح و روشن:آیا با این مصوبه کیفیت مدارس مناطق محروم و کیفیت آموزشی اون ها بیشتر شده یا نه؟معلومه که نه،هنوز که هنوز دانش آموزان شهرهای بزرگ بهترین امکانات آموزشی رو دارن و مناطق محروم هم هم چنان اندر خم یک کوچه،در ابتدا گفته شد یکی از اهداف کاهش استرس دانش آموزان هست و میشود تا ده بار امتحانات ترمیم شرکت کرد اما در عمل چه اتفاقی افتاد؟تنها یک بار امکان ترمیم معدل و افزایش بیش از اندازه استرس روی دانش اموز،این مصوبه باعث افزایش هزینه بر دانش آموزان شده علاوه بر کتب های کنکور ،موسسات انواع و اقسام کتاب های امتحان نهایی رو چاپ کردن علاوه بر این هزینه شرکت در امتحانات ترمیم معدل نهایی هست، این ها تنها بعضی از افزایش هزینه و استرس بر دانش اموزانه،مورد بعدی که از باگ های این مصوبه هست اینه که چطور قرار هست نمره بیست سال های گذشته با نمرات الان که سطح امتحانات بالاتر رفته همترازی شه؟ در آخر التماس تفکر


این مصوبه ناعادلانه است استرس دانش آموزان در امتحانات سختی امتحانات کسی که سال های قبل نمره ۲۰ گرفته چرا باید مقایسه بشه با دوازدهمی که الان ۲۰ گرفتن براش رویا شده ، نه به تاثیر قطعی کنکور از ما که گذشت امیدوارم کنکوریا سال آینده بدبخت نشن مث ما که موشِ آزمایشگاهیشون بودیم


لغو مصوبه


تایید مصوبه فقط ۳ گروه از مصوبه شورا ناراضی هستند: ۱)دبیران دروس عمومی کنکور ۲) معلمین پایه ۱۰ و ۱۱ که اخر سال نمره الکی میدادند ولی اگه نهایی بشه عیارشون معلوم میشه!!!! ۳) دانش اموزان تنبل که نمرات مفت و راحت از معلمین میگرفتن ولی حالا باید حسابی درس بخونن!!!


سلام . اگر امتحانات نهایی این قدر سخت و ناعادلانه نباشد، تاثیرش خوب هم هست. ولی الان باز هم دانش آموزان شهرهای پرامکانات یا غیر انتفاعی، از پس امتحانات سخت نهایی می توانند به خوبی برآیند. امتحانات خیلی سخت تر شده و به بهانه مفهومی بودن از کتاب هم فراتر رفته و این درست نیست


سطح سوالات دی ماه 1401 با تیر ،1402 خیلی فرق می‌کنه دی بسیار سوالات آسان و تکراری بعد نمره 20 اونجا باید با 20 تیر یکسان گرفته بشه تقلب گسترده وجود دارد حوضه ما افتضاح


من به عنوان یک کنکوری ن تنها استرسم کم نشد بلکه استرس من بیشتر و بیشتر شد ان هم یکماه برای نهایی!! چطور کسی که امسال دوازدهمه و نهایی های سخت داره با کسی ک پشت کنکور و سال قبل نهایی ها اسون بود و نمره خوبی گرفت مقایسه بشه؟ در ضمن اینده ما را خراب کردید و خدا کند…..


تورو خدا اااااااا تاثیر قطعی رو لغو کنید بخدا این جز ناعدالتی چیز دیگه ای نیست بخداا😭😭😭


تو رو خدا لغو کنین این تاثیر چه بسا افرادی مثل من پشت موندن به امید کنکوری با روند همیشگی اما وقتی این مصوبه وارد شد همه چیز به هم خورد همه چیز از نمرات گرفته تا حالات روحی و روانی مان اگر شما میگویید این عادلانه است و باعث کم شدن استرس دانش اموزان مان میشود ..ماهای دانش اموز به ان معترضیم و همچین مصوبه ایی را قبول نداریم و چه بسا بر استرسمان چند برابر افزوده است اگر ما دانش اموز هستیم و این استرس ها را تجمل میکنین خواستار لغو ان هستیم این را نه تنها از طرف خودمب بلکه از طرف سایر دانش اموزان مدرسه ام و حتی تمام والدین میگویم حتی والدین هم متوجه این همه سختی و اسارس بچه های خود شدند #نه_به_تاثیر_ قطعی معدل


ناعدالتی محضه این مصوبه چطور کسایی که تو سال های گذشته نمره۲۰ گرفتن تو امتحاناتی به شدت اسون باید با کسی که امتحانات امسال که به این سختی بودن باید با هم برابر باشن


مصوبه شورای عالی بهترین مصوبه است و عادلانه ترین چقدر باید واسه کلاس عربی و ادبیات و دینی و زبان پول بدیم و حق همه کسایی که معدلشون خوبه و واسه همین معدل کلی زحمت کشیدن جاشونو بدن به کسایی که مثلا دروس عمومیشون خوبه وقتی مملکت قراره به عنوان مثال یک پزشک رو انتخاب کنه از طریق آزمون ورودی باید زیست و دروس تخصصی اون رشته رو امتحان بگیره نه عربی یا زبان یا دینی و… لطفا پشت این مصوبه باشید و نزارید به عقب موندگیقبلمون برگردیم


گزارش خوبی بود ، بسیار متشکرم ، امیدوارم به گوش مسوولین هم برسه و عمل کنند .


چرا دروس عمومی را از کنکور حذف کردید ؟ما داوطلبین میتونستیم با بالا زدن دروس عمومی ضعف مون را در دروس اختصاصی جبران کنیم . در روش سابق دروس عمومی درصدی محاسبه می شد که خیلی بهتر بود ولی الان با ۲۵ صدم یا ۷۵ صدم همه چی جابه جا میشه


#لغو -تاثیر -قطعی -معدل-در -کنکور #بازگشت-دروس -عمومی-به -حالت-تستی


#لغو -تاثیر -قطعی -معدل-در -کنکور #بازگشت-دروس -عمومی-به -حالت-تستی


وقتی 90 درصد مخالف مصوبه هستن چرا اصرار بر اجرای اون دارید . مگه سال 93 اجرا نکردید و نتیجه اون را ندیدید


فرصت ترمیم معدل رو فزایش بدید این شرایط یکبار ترمیم اصلا درست نیست


سلام، مدارس و حوزه های امتحانی هنوز که هنوزه زیر ساخت لازم و کافی برای برگزاری امتحانات نهایی رو ندارن، بخصوص مناطق محروم‌تر، تقلب هم خیلی گسترده شده، از طرفی تاثیر قطعی معدل در کنکور نه تنها استرس و فشار رو کمتر نکرده، بلکه اونو بیشتر هم کرده و نمیشه چنین چیزی رو برای داوطلبان کنکور موثر و مفید دونست، بیشتر حقمون ضایع میشه… برای پشت کنکوری ها هم که وضعیت به مراتب بدتری ایجاد میکنه، سر استرس ترمیم معدل و تغییر شرایط نسبت به سالای قبل که کنکور میدادن… به هر حال به طور کلی بخواییم نگاه کنیم این مصوبه بیشتر تاثیر منفی داره تا مثبت، و آثار مخربش به مراتب خیلی بیشتره… و اگه ادامه پیدا کنه هنوز از اینجا به بعده که مشکلات جدیدتری بوجود میاره، هم برای دوازدهمی ها و هم برای پشت کنکوری ها…


سلام و عرض ادب.. یه مورد دیگه هم که هستش و مشکل ایجاد کرده اینه که تو هر جایی و هر منطقه‌ای هزینه متفاوتی بابت ترمیم معدل از داوطلبان گرفته میشد. قبل از عید یه مبلغ، بعد از عید یه مبلغ دیگه، یا اینکه اصلا توی یک شهر، تو مدارس مختلف هزینه ها متفاوت بود برای هر درس. زمانش هم که مشخص نبود کلا، یه جا ثبت نام میکردن یه جای دیگه نه! خودش به تنهایی یه عامل استرس زا محسوب میشد به هر حال، از طرف دیگه با این بی برنامه‌ای ها و ثابت نبودن شرایط توی کل کشور با تغییرات پی در پی، استرس داوطلبان چند برابر شد از طرفی هم میگن داوطلب فقط یکبار اجازه ترمیم معدل داره، خب شاید یک نفر بخواد چند سال پشت کنکور بمونه! که البته تعداد زیادی از داوطلبان اینکار رو میکنن، اگه فرصت ترمیم فقط یکبار باشه خب مسلما حق اون پشت کنکوریا که از فرصت ترمیم استفاده کردن ضایع میشه .. بشدت هم ضایع میشه لطفاً پیگیری کنید


ما داوطلب های کنکور ۱۴۰۲ خواستار لغو تاثیر قطعی معدل هستیم ممنون از ایسنا


ما دانش اموزان کنکوری در فشار کنکور به اندازه کافی کمر خم کرده ایم اینکه برای چند صدم ریز نمره در معدل حدود ۱ الی ۲ نفر رو جابه جا می کند نا عادلانه است . حتی دانش اموزانی که از معدل ۱۸ برخوردار شده اند هم دچار مشکل در رتبه کنکور میشوند ،حداقل فقط سختی کنکور روی دوشمون باشه نه افسردگی اینکه هرچی تلاش هم بکنیم نمیرسیم


به جای این که استرس ها کمتر باشه هزار برابر شده ، قبلا یک کنکور بود و الان چندین کنکور رو دانش آموز باید پشت سر بذاره، مسلما امنیت یک آزمون رو برقرار کردن خیلی راحت تر و منطقی تر هست تا چندییین امتحان نهایی


#لغو دائمی تاثیر قطعی معدل و بازگشت دروس عمومی . تنها دوبار اجرا شدن کنکور در سال مفید است


سلام و عرض ادب.. یه مورد دیگه هم که هستش و مشکل ایجاد کرده اینه که تو هر جایی و هر منطقه‌ای هزینه متفاوتی بابت ترمیم معدل از داوطلبان گرفته میشد. قبل از عید یه مبلغ، بعد از عید یه مبلغ دیگه، یا اینکه اصلا توی یک شهر، تو مدارس مختلف هزینه ها متفاوت بود برای هر درس. زمانش هم که مشخص نبود کلا، یه جا ثبت نام میکردن یه جای دیگه نه! خودش به تنهایی یه عامل استرس زا محسوب میشد به هر حال، از طرف دیگه با این بی برنامه‌ای ها و ثابت نبودن شرایط توی کل کشور با تغییرات پی در پی، استرس داوطلبان چند برابر شد از طرفی هم میگن داوطلب فقط یکبار اجازه ترمیم معدل داره، خب شاید یک نفر بخواد چند سال پشت کنکور بمونه! که البته تعداد زیادی از داوطلبان اینکار رو میکنن، اگه فرصت ترمیم فقط یکبار باشه خب مسلما حق اون پشت کنکوریا که از فرصت ترمیم استفاده کردن ضایع میشه .. بشدت هم ضایع میشه لطفاً پیگیری کنید


وقت بخیر. این مصوبه هیچ جوره به نفع بچه های کنکوری نیست و فقط بهشون ضربه زده تا الان ما داوطلبان کنکور نه تنها باید استرس کنکور و معدل رو میداشتیم، بلکه باید اضطراب مصوبه ها و تصمیمات ناسنجیده راجع به کنکور رو هم تحمل میکردیم. هر روز یه تصمیم جدید می‌گرفتن و بعدش تکذیب میکردن، و در آخر چنین تصمیم ناعادلانه ای گرفتن که ای کاش این همه جلسه گذاشتن و فکر کردن به تصمیم درستی راجع به کنکوری های ۱۴۰۲ ختم میشد که البته نشد !! _درمورد ترمیم معدل هم که اصلا معلوم نبود داستان چیه ؛ نه هزینه ها معلوم بود، نه زمان ثبت نام، هر جایی هم که یه چیزی میگفتن. انگار خود کسایی که ثبت نام میکردن از خیلی چیزا مطلع نبودن. اینکه فقط یکبار فرصت ترمیم دادن هم ناعادلانه ‌ست، خب شاید یه نفر خواست چند بار کنکور بده و اگه فرصت ترمیم برای سال جدید نداشته باشه حقش ضایع میشه، که کلا این تاثیر مستقیم معدل خودش حق خیلیارو ضایع می‌کنه همینجوریشم. امروزم که آخرین امتحان نهایی برگزار شد و تموم شد و هممون شاهد یه سری تقلب ها و بی نظمی هایی بودیم. اگه نمیشه که جلوی این بی نظمی هارو گرفت پس نباید چنین مصوبه ای اجرا بشه . [واقعا نمیدونم چی بگم] استرسی که ما امسال متحمل شدیم رو در قالب کلمات نمیشه توصیفش کرد، و فقط امیدوارم که این قضیه پیگیری بشه و لااقل برای کنکوری های ۱۴۰۳ لغو بشه، که البته حتما باید این اتفاق بیوفته، وگرنه آثار خیلی بدی رو به همراه خواهد داشت.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید