دسته‌بندی نشده

جرثقیل سقفی چیست؟

جرثقیل سقفی مکانیسم خاصی است که در موقعیتی بالای زمین قرار دارد و در تولیدات ساختمانی و صنعتی برای بلند کردن و جابجایی بارها و تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل سادگی اجرا، این مکانیسم تقاضای زیادی دارد. جرثقیل سقفی نه تنها در کارگاه های تولید، بلکه در انبارها و همچنین در هنگام کار مونتاژ و ساخت و ساز استفاده می شود.

رایج ترین تجهیزات بالابری در صنایعی مانند متالورژی و مهندسی، جرثقیل سقفی است. ویژگی های طراحی آن، این امکان را فراهم می کند تا از امکانات تولید حداکثر استفاده را بکنید و بار از 1 تا 20 تن را در طول آنها جابه جا کنید. آزادانه به عقب و جلو و چپ و راست حرکت می کند و از آنجایی که قسمت اصلی آن در طبقه بالایی کارگاه ها قرار دارد فضای زیادی را اشغال نمی کند.سالن هایی که ساندویچ پانل کار شده اند بیشتر از این جرثقیل ها استفاده میکنند.

شرح کار جرثقیل سقفی

از جرثقیل سقفی برای بلند کردن و جابجایی بارهای مختلف استفاده می شود که در بیشتر موارد در داخل ساختمان هایی ثابت می شوند که روی دیوارهای آن مسیرهای جرثقیل مخصوص آن ایجاد شده است. یک واگن باربری روی آن نصب شده است که با کمک آن بلند کردن، جابجایی و پایین آوردن بار انجام می شود.

جرثقیل سقفی

انواع و طبقه بندی جرثقیل های سقفی

انواع مختلفی از جرثقیل ها در مناطق صنعتی استفاده می شود که طبقه بندی آنها به ویژگی های طراحی و نوع بست بستگی دارد.

با توجه به مکانیسم های تشکیل دهنده، موارد زیر وجود دارد:

 

جرثقیل سقفی تک تیر: به آن جرثقیل پرتو نیز می گویند، زیرا از یک تیر I تشکیل شده است که در انتهای آن تیرهای انتهایی با چرخ های در حال حرکت متصل وجود دارد. چنین جرثقیل هایی سبک وزن هستند و می توانند بارها را تا 10 تن جابه جا کنند و آن را تا ارتفاع 18 متری بالا ببرند.

جرثقیل دو تیر سقفی: این نوع از نوع قبلی رایج تر است، تفاوت طراحی آن این است که بالابر در امتداد دو تیر حرکت می کند و نه یک تیر. چرخ دستی را می توان ارتقا داد و به جای یک مکانیسم، یک وسیله کمکی داشت. این نما دارای بالابر بزرگ است، جرثقیل سقفی از کابین آن و در برخی مدل ها با کنترل از راه دور کنترل می شود.

بسته به تثبیت، انواع زیر وجود دارد:

پشتیبانی سربار جرثقیل: چرخ دستی دستگاه در امتداد قسمت بالایی تیر حرکت می کند و چرخ های خود را روی ریل های جرثقیل قرار می دهد. این طرح قابل اعتمادترین است و ظرفیت بارگذاری بالایی دارد.

جرثقیل سقفی معلق: از پایین تیر آویزان است، این نوع، یک گزینه اقتصادی است، اما به اندازه قبلی قابل اعتماد نیست.

مشخصات جرثقیل سقفی

در قلب هر یک از انواع آنها یک پل (دو یا یک پرتو) است، یک واگن برقی روی آن حرکت می کند.

گره های اصلی:

از ترمزها برای نگه داشتن ظرف، توقف پل در موقعیت مورد نظر استفاده می شود.

مکانیزم برای گرفتن بار: می تواند همزمان یک یا چند باشد. اجزای آن عبارتند از: شفت، موتور الکتریکی، کابل های بار و جعبه دنده.

باندهای جرثقیل که حرکت تیر جرثقیل را تضمین می کند و توزیع مجدد یکنواخت بار را تضمین می کند.

تمام مکانیزم ها از کابین کنترل می شوند و اگر جرثقیل سقفی دستی باشد، از طریق کنترل از راه دور که ممکن است خارج از محل کارگاه باشد، کنترل می شود.

هدف و کاربرد

دستگاه های در نظر گرفته شده جرثقیل های سقفی در شرکت های بزرگ، گاهی اوقات در تعمیرگاه های کوچک خودرو استفاده می شود. ماشین آلات برای محموله های مختلف در زمینه ریخته گری، مهندسی مکانیک و کارهای ساختمانی، در صنایع پالایش نفت و شیمیایی استفاده می شود.

کاربردهای مختلف جرثقیل سقفی در تبریز:

بلند کردن بار در مناطق تحت پوشش و انتقال آنها.

کار با کالاهای فله، برای آنها از مدل های با چنگال استفاده می شود.

انجام عملیات بلند کردن بدون جریان؛

عملیات ساختمان سازی داخلی و خارجی

جرثقیل سقفی در مواردی استفاده می شود که برای اطمینان از مرتب سازی بی وقفه کالاها یا مواد و همچنین در تمام صنایع ضروری است.

این موارد عمدتا تولید و مرتب سازی محصولات کارخانه های ساخت و ساز بتن مسلح، کارخانه های سیمان و کارخانه های پردازش محموله های فله، بنادر بار و غیره هستند. با توجه به تنوع دستگاه های بالابر مدرن، دامنه جرثقیل سقفی بسیار گسترده است.

Leave a Reply