دسته‌بندی نشده

ترسیم مسیر آموزش خوانندگی از مبتدی تا حرفه ای توسط گوش نوازان

ترسیم مسیر آموزش خوانندگی از مبتدی تا حرفه ای توسط گوش نوازان

خوانندگی آرزویی بدون مرز است که هر شخص، در برهه ای از زندگی خویش درباره آن، رویا پردازی کرده است به ویژه آنکه شخصیت‌های گرانقدری همچون دیوید کوک، مدونا، ماریا کری، ابی، شجریان، ادل و … با نغمه های دل فریب آثار خویش، ریشه و اصالت موسیقی را به شنوندگان ارزانی داشتند. اما تنها عشق و انگیزه آموختن نمی تواند برای عملکرد درخشان، مثمر ثمر باشد بلکه برای تصاحب این جایگاه نیاز است نکات و مفاهیم را از پیشکسوتان صاحب سبک آموخت. خوشبختانه حال در عصر حاضر پیشرفت تکنولوژی، فرصت های آموزشی شگفت انگیزی را در اختیار هنرجویان قرار داده می شود.

نخستین گام آموزشی افراد مبتدی برای کسب مهارت در آواز خواندن

برخلاف باور منسوخ برخی از افراد، آواز خواندن حرفه ای تنها محدود به داشتن استعداد ذاتی نیست بلکه آموزش در مسیری درست و در جوار اساتیدی که مجهز به علم و تجربه فاخر هستند، می تواند کمک کند تا تمامی افراد فارغ از جنسیت، سن و توانمندی ذاتی تبدیل به هنرمندانی صاحب سبک شوند بنابراین نیاز است که شخص با پشتکار و صبوری تمارین را انجام دهد تا رفته رفته از پیشرفت عملکرد آوایی شگفت زده شود.

شاید تنها محدودیت هایی که می تواند مسیر یادگیری خوانندگی را با مشکل مواجه کند، داشتن مشکلات فیزیولوژی و ذهنی است بنابراین برای کسب مهارت بهانه های واهی را کنار بگذارید.

برای کسب مهارت در آواز خواندن، چقدر نیاز به مربی صداسازی یا آموزش صداسازی است

آواز خواندن همچون سایر مهارت های هنری نیازمند پشتکار، صبوری و تمرین است. بنابراین با این نگرش که تنها شخص در یک کلاس آموزشی ثبت نام کند و تبدیل به خواننده ماهر شود، اشتباه است.

هر چقدر که آوازه مربی نیز بالا باشد، تنها تعیین کننده مسیر نیست، بلکه شخص نیاز است پس از آموزش الفبای موسیقی با تمرین پیوسته، نکات و مفاهیم را به خوبی بیاموزد. بی جهت نیست که پیشکسوتان، دروازه ورود به هنر را تنها محدود به خود شخص می دانند که چقدر برای اجرای تمرین صداسازی، انگیزه داشته باشد.

فراموش نکنید که یادگیری طوطی وار، آفت کسب مهارت است و می تواند انگیزه و رمق شما را نیز بگیرد.

نکات کمک کننده برای کسب مهارت خوانندگان مبتدی

خوانندگان مبتدی مطمئناً در ابتدای مسیر آموزش، چالش‌های بسیاری را تجربه خواهند کرد که می تواند به کشف سرنخ های آموزشی نیز آسیب وارد کند، بنابراین نیاز است نکاتی را در نظر داشته باشید در ادامه به چند مورد اشاره خواهد شد:

آشنایی با سبک های مختلف موسیقی

موسیقی را میتوان اقیانوسی بی انتها دانست که افراد مختلف با فرهنگ ها و رسوم متنوع، توانسته اند آثار شگفت انگیزی را بر جای بگذارند که فارغ از مرزها بر روح و جان شنونده نقش می بندند.

بنابراین هنرجویان مبتدی که در تلاشند توانمندی خویش را در این عرصه به نمایش بگذارند، بهتر است آشنایی اجمالی با استایل های مختلف موسیقی و خوانندگی داشته باشند تا به پشتوانه این علم و تجربه، موفقیت بهتری کسب کنند و از بی نظمی و آشفتگی نیز در امان بمانند. مطمئنا چنین نگرشی می تواند به تبلور صدای اعجاب انگیز شخص کمک شایانی کند.

داشتن برنامه روتین آموزشی

تسلط بر زیر و بم فضای موسیقی یک شبه به دست نمی آید، بنابراین نیاز است افراد مبتدی که مایلند همچون هنرمندان واقعی، آثاری فاخر بر جای بگذارند یک برنامه منظم داشته باشند. البته تعهد بالا نسبت به انجام تمارین و تکنیک ها نیز اجباری است.

مطمئناً هنرجویانی که با سودای شهرت و کسب درآمدهای میلیونی، راهی مسیر پر پیچ و خم آموزش خوانندگی شده‌اند به جایی نخواهند رسید، حتی ممکن است با مشاهده سختی های مسیر، سرمایه گذاری بر صدا و استعداد را نیز رها کنند. بنابراین کلید موفقیت را می توان سخت کوشی، نظم و پشتکار در صداسازی و برنامه ریزی شخصی دانست.

انجام تمرین صداسازی

استفاده از علم و تجربه مربی صداسازی توانمند، کمک می کند فرد بدون چالش نکات و مفاهیم را بیاموزد و شخصیت هنری ارزنده‌ای نیز کسب کند. بنابراین برای انتخاب کلاس های صداسازی و آموزش مفاهیم صداسازی، دقت زیادی داشته باشید تا وقت و هزینه خود را اتلاف نکنید.

بیاد داشته باشید فتح قله آواز یک شبه ممکن نیست بلکه نیاز به روندی منظم دارد تا با صبوری و پشتکار آموخته ها نهادینه شوند.

استفاده از فرصت های زندگی روزمره

در عصر حاضر چالش ها و دغدغه های مالی و اقتصادی، فرصت چندانی نمی‌دهد که فرد برای کسب رویای خویش گامی بردارد اما به یاد داشته باشید زمانی می‌توان آوای ماندگار در موسیقی بر جای گذاشت که بر مسیر خویش استوار بود.

حتی می توان از فرصت های روزمره مانند دوش گرفتن، رانندگی کردن یا رسیدگی به کارهای منزل برای تمرین روزانه خوانندگی نیز استفاده کرد، همچنین مربیان پیشکسوت توصیه می‌کنند برای گام نخست از تمرین هامینگ استفاده شود، سپس با صدای آوازی کمک می کند که گرم کردن صدا نیز صورت گیرد و فرد چالشی نداشته باشد.

استفاده مناسب از تارهای صوتی

افراط و تفریط در انجام تمارین می‌تواند صدمات زیادی به همراه داشته باشد، بنابراین نباید با بلند کردن ناگهانی آسیبی به تارهای صوتی وارد کرد. در غیر این صورت، درد و گرفتگی گلو دور از انتظار نیست که می تواند مسیر کسب مهارت را نیز با چالش مواجه کند.

انتخاب آهنگ صحیح برای تمرین و اجرا

شناخت دقیق توانمندی‌های ذاتی صدا به هنرجو کمک می کند تا بتواند آهنگ مناسب را انتخاب کند. مطمئناً افرادی که دارای صدای عمیق و قوی هستند با گروهی که از این نظر خام و تیز بوده، متفاوت هستند بنابراین چنین شناختی می تواند به پیشرفت قابل ملاحظه در اجرای آهنگ بیانجامد. البته آموزش کامل و بی نقص زمانی میسر می شود که تنوع در اجرا نیز رعایت شود.

مراقبت از صدای خویش

گرم کردن صدا احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهد به طوری که میتوان بدون چالش، مشغول خواندن نت های بسیار بالا نیز شد. از دیگر فواید آن می‌توان به آمادگی برای اجرای بهتر اشاره کرد به طوری که تنش ها و گرفتاری های عضلانی از بین می روند و اجرای جذابی در زمان نت های بالا و پایین به چشم خواهد خورد.

مراقبت از تارهای صوتی با استراحت

شوق و انگیزه آموختن می تواند برخی از افراد را وسوسه کند که همواره مشغول تمرین و اجرا باشند، در حالی که می تواند به تارهای صوتی آسیب وارد کند بنابراین استراحت و سبک زندگی سالم مانند نوشیدن مایعات گرم یا آب گرم با کمی آبلیمو و عسل بسیار توصیه می شود.

اگر این مقاله را دنبال می کنید پیش حتما علاقمند به آواز هستید خنیاگر مجموعه ای بی نظیر از آواز ایرانی توسط استاد مهیار شادروان را تدارک دیده است. آموزشی که به زیبایی ضبط و تدوین شده و هیچ نکته ناگفته ای از آواز ایرانی را از دید نبرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم به آپارات مجموعه خنیاگر نیز سری بزنید و ویدئوهای این مجموعه را مشاهده نمائید.

نمایش خود واقعی شخصیت هنری

موسیقی با سبک‌های متنوع، ممکن است بسیار وسوسه انگیز به نظر برسد به طوری که برخی از افراد در تلاش اند، سبک خاص یک اسطوره خاص را تقلید کنند، چنین عملکردی حتی اگر فرد از صدایی جذاب و جادویی نیز برخوردار باشد، پسندیده نیست و می‌تواند مسیر کسب مهارت را با چالش عظیمی مواجه کند بنابراین برای داشتن شخصیت هنری ارزشمند بهتر است، سبک طبیعی خویش را دنبال کنید تا بتوان اجرا های به یاد ماندنی بر جای گذاشت.

داشتن تنفس صحیح در زمان خواندن

داشتن تنفس صحیح در زمان خواندن کمک می‌کند فرد عملکرد قدرتی به نمایش بگذارد، بنابراین نیاز است همواره در برنامه آموزشی ۱۰ دقیقه را برای تمرینات تنفسی اختصاص داد، به گونه‌ای که نت های بالا و پایین نیز بدون لرزش و خارج شدن اجرا شوند.

دیگر موارد تاثیر گذار

در آموزش مفاهیم خوانندگی اگرچه اساتید تمامی نکات را از نقطه صفر بیان می‌کنند اما هنرجو با انجام تمرین، میتواند بازدهی یادگیری را به نمایش بگذارد بنابراین نکاتی که اشاره شد را جدی بگیرید و همچنین برای اجرای نت های بالا و پایین، شیوه درست دستورالعمل ها را بیاموزید تا شاهد هماهنگی عملکرد تارهای صوتی خویش نیز باشید و از نفس کشیدن درست نیز بهره گیرید، رفته‌رفته شاهد واکاوی دقیق‌تر توانمندی خویش خواهید بود و از زیر و بم صحیح میزان صدا، رنگ و تغییرات صدا لذت خواهید برد.

تمرین تاثیر گذار برای خواندن صحیح شامل

  • تمرین صداسازی
  • تمرین تنفس
  • تمرین متعادل کردن میزان رزونانس های صدا
  • تمرین ریلکس کردن عضلات
  • خوانندگی بدون فشار آوردن به صدا و تارهای صوتی

Leave a Reply